In 2018 lanceerden teelt- en handelspartijen in de regio Venlo het merk Die Frischen. Met als doel groenten en fruit uit Zuidoost-Nederland meer voet aan de grond te laten krijgen in Noordrijn-Westfalen. Het was de bedoeling de korte afstand tot de grens te ‘verzilveren’. De verwachtingen werden niet waargemaakt: de landsgrens blijkt voor Duitse afnemers een te grote psychologische barrière. Het bestuur van Die Frischen beraadt zich nu op een nieuwe strategie.
Het bestuur van regiomerk Die Frischen oriënteert zich op een nieuwe koers. Het merk kwam voort uit de slechte prijzen die de tuinbouw in 2015 en 2016 teisterden. “Telers van meerdere grotere tuinbouwgewassen verkeerden destijds in zwaar weer”, zegt Ron van Greeff, directeur van de vestiging Venlo van Staay Food Group. “Diverse teelt- en handelspartijen besloten toen de handen ineen te slaan om te kijken hoe ze telers konden helpen. Meerdere opties passeerden de revue. Uiteindelijk viel de keuze op de ontwikkeling van een regiomerk. Dat werd Die Frischen. Hierin participeerden telersvereniging Fossa Eugenia, Frankort & Koning, Kompany, Nedalpac, Staay-Van Rijn en ZON fruit & vegetables.”