Alleen de prijs van tomaten blijft achter in de vergelijking van jaarprijzen voor Duitse consumptie groente en fruit.
In 2020 kende ook op de grootste markt in Europa, Duitsland, uitzonderlijke vraagpatronen na gedwongen thuisconsumptie tijdens de corona-lockdowns. Dat betekende een grote rol voor de supermarkten en werd ook zichtbaar in de exportoverzichten. Er ging 9% meer groente en fruit naar Duitsland (€ 4,8 miljard), met name paprika, komkommer, tomaat en appel. Dat blijkt uit cijfers van GroentenFruit Huis. Dat de tomatenexport in waarde daalde (3%) toont de prijsontwikkeling dit jaar.
Recordprijzen, behalve voor tomaten
Bij analyse van de Duitse consumentenprijzen blijkt die grotere vraag in supermarkten ook vaak een recordprijs op te leveren. Uitzondering was tomaat, al geldt dit mogelijk niet voor alle tomatensegmenten.
In een aantal gevallen evenaarde de winkelprijs een eerder record, zoals bij appel en bloemkool. Ook is het record bij paprika geen stevige, terwijl de vraag vaak met dubbele cijfers groeide. Over het hele jaar bezien werd dan toch geen forse prijsuitschieter gemeten door zwakkere tussenfases in het afzetseizoen.
Ook bij vollegrondsgroenten liepen prijzen stevig op in de winkels, met voor bloemkool (en andere kolen) en even hoge prijs als vorig jaar. Bij veldsla (hier noteert het Duitse Destatis ook prijzen voor producten als prei en selderij) is een stevig record zichtbaar ondanks het deels wegvallen van vraag van horeca en kantines.
De prijs van appels valt het meest op in 2020. Die steeg met 27 procent ten opzichte van 2015. Dat is de grootste prijsbeweging uit dit boodschappenmandje van Destatis. Oogsteffecten van jaar op jaar spelen daarin door, maar ook de steviger vraag van klanten in de coronatijd.