Veiling Zaltbommel boekte in 2023 een omzet van € 66,5 miljoen. Dat is een groei van ruim 7 procent ten opzichte van 2022. De organisatie wil haar klok versterken met nieuwe telers.
De groei van de totale verkopen bedroeg 7 procent. De klokverkopen groeiden 16 procent. Daarmee wordt de nieuwe digitale klok belangrijker in de verkopen. Eerder liet de veiling weten dat het aandeel dat geveild wordt bij hardfruit op 15 procent ligt. Het grootste deel wordt dus verkocht via andere kanalen.
Eerder liet de veiling weten dat de groei bij hardfruit groot is, enkele tientallen procenten. Dat is mede het gevolg van het stoppen van de veiling bij FruitMasters en de eigen invulling van de besteding van de Europese subsidie SIG&F. Deze is meer gericht op investeringen bij telers. Dat trok nieuwe telers, maar aantallen noemt de veiling niet.
Zaltbommel verwacht structurele groei
De groei van 7 procent had ook hoger kunnen uitvallen door uitbreiding in aardbeien. De grillige prijsvorming in het voor- en naseizoen dempte de omzetgroei.
Het nieuwe jaar gaat in het teken staan van toevoegen van nieuwe klanten aan de digitale klok, stelt de veiling. Om te kunnen blijven voldoen aan de groeiende vraag is de afzetorganisatie op zoek naar telers in verschillende productgroepen die hun product ook willen aanbieden op de klok. De afzetorganisatie wil meerjarige relaties opbouwen met haar telers, maar ook met kopers en partners in de markt.