Een marketeer heeft details van een nieuwe zaadbehandeling niet gedeeld. Zijn contract is wel beëindigd.
Dat oordeelt het Gerechtshof Den Haag in hoger beroep. Sinds 2015 heeft de Nederlandse start-up Natural Power Seed (NPS) een marketingadviseur aangenomen om een nieuw product, Taste Enrichment, internationaal uit te rollen.
Sterker gewas door behandeling groentezaden
Door de behandeling van groentezaden wordt gewas sterker met hogere opbrengsten van smaakvollere vruchten. Het natuurlijke procedé is SKAL-gecertificeerd.
De Nederlandse marketeer heeft de uitrol vormgegeven tot eind 2017 toen de overeenkomst werd opgezegd, maar door tussentijdse aanpassing van de afspraken is een juridisch geschil ontstaan over de looptijd van de overeenkomst.
Lees verder onder de foto
Rechter: geen vaste afspaken
Natural Power Seed (NPS) en de marketeer spraken tussentijds over een aanpassing van het contract, waarin gesproken is over een langetermijnverbinding tot 2022, maar de rechter oordeelt uit de correspondentie dat geen vaste afspraken hierover zijn gemaakt. Wel zijn afspraken gemaakt over een nieuw tarief.
Tegelijk oordeelt de rechter dat de marketeer de geheimhoudingsplicht niet heeft geschonden, waardoor de claim van NPS niet wordt toegekend. Ook een dwangsom is om die reden niet nodig, oordeelt de rechter.