Greenpeace heeft op NPO radio 1 en 3FM reclametijd gekocht voor spotjes over wat zij noemen bijengif.
De discussie met supermarkten heeft tot nu toe geleid tot ‘vage intenties’, stelt Greenpeace. De milieuorganisatie start daarom deze ‘naming and shaming’-campagne. De spots nemen de drie grootste supermarkten van Nederland namelijk op de hak. Bij de teelt van hun aardappelen, groenten en fruit worden veel pesticiden gebruikt. Greenpeace roept de supers op om het gebruik van bestrijdingsmiddelen terug te dringen en boeren te ondersteunen bij het telen van duurzame producten.
Volgens Kees Kodde, woordvoerder van Greenpeace, hebben de gesprekken met supermarkten in het eerste halfjaar tot nu toe niet meer opgeleverd dan vage intenties. Circa 76.000 burgers hebben tot nu toe aangegeven dat ze willen dat hun supermarkt opkomt voor de bijen en voor de tuinders. De bedrijven die duurzamer telen, geven aan dat hun inspanningen niet worden beloond door de supermarkten, die gaan vooral voor een lage prijs, schrijft Greenpeace.
Greenpeace stelt dat Nederland na Malta de grootste gebruiker van middelen is in de EU. Dit gaat ten koste van de wilde bijen, andere dieren en de waterkwaliteit, aldus de organisatie. “De supermarkten hebben meer macht dan wie ook om dit te veranderen: ze kunnen duurzame producten in de schappen leggen en ze kunnen boeren ondersteunen die maar al te graag duurzamer willen telen.”
Greenpeace voerde eerder deze maand actie in winkels van Lidl, AH en Jumbo. Luister hier naar een reportage van Vroege Vogels.