Doorgaan naar artikel

Rabobank voorziet matige groei agri- en foodsector

De binnenlandse consumptie trekt in Nederland volgend jaar aan. Maar anders dan onder meer de detailhandel, horeca en autoverkopers, gaat de agri- en foodsector hier weinig van merken, met een volumegroei van 1 tot 3%.

Wie wil groeien met voedsel, moet creatief zijn. Dat schrijft de Rabobank in het rapport Sectorprognoses 2017 (pdf, 453 kB). Rabobank verwacht dat de Nederlandse economie in 2016 met 1,7% groeit en een jaar later met 1,5%. De groei ligt daarmee op een lager niveau dan in 2015, wat de bank vooral wijt aan afvlakkende exportgroei. De export staat in alle sectoren wat onder druk, omdat opkomende economieën als China, Brazilië en Rusland minder hard groeien.

‘Groei in VK zal terugvallen’

Rabobank schrijft ook dat de groei in het Verenigd Koninkrijk sterk zal terugvallen door het perspectief op een ‘Brexit’, al rapporteerde het Internationaal Monetair Fonds onlangs dat de Britten de best presterende natie zijn binnen de groep van zeven grootste economieën wereldwijd. De Britten zijn grote afnemers van onder meer Nederlands vlees en tuinbouwproducten.

Omzet groeit nauwelijks

Rabobank denkt dat de voedselomzet in Nederland de komende vijf jaar beperkt blijft tot nog geen 1% per jaar. Omzetgroei in Nederland is niettemin mogelijk. De thuismarkt is stabiel, maar onder de oppervlakte verandert er genoeg. De bevolking wordt ouder, consumenten hebben meer aandacht voor duurzaamheid en krijgen steeds vaker producten thuisbezorgd.

Online blijft de focus liggen op houdbare producten; dus voor versproducten blijft de winkel voor de consument de geëigende plaats, aldus Rabobank. Leveranciers moeten zich oriënteren op nieuwe spelers in de markt, die opeens ook voedsel willen aanbieden, zoals IKEA en Amazon.

Share this

Afbeelding
Jan Cees Bron

redacteur ondernemen

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin