Doorgaan naar artikel

Rabobank: klant kan verdwalen in milieukeurmerken

Rabobank voorziet in 2018 een opkomst van certificaten als Milieukeur en alternatieve systemen, waardoor de consument kan verdwalen.

Dat schrijft de bank in een barometerbericht over de tuinbouw. Voor 2018 verwacht de Rabobank een sterke stijging van de Milieukeur-arealen en van gelijksoortige certificeringen door de vraag naar duurzame producten van supermarkten. “Enerzijds ondersteunen we de doelstellingen van dergelijke certificeringen. Deze brengen een beweging op gang naar een duurzame landbouw. Anderzijds bestaat het gevaar dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien.”

Gangbare segment zal verdwijnen

Niet alle supermarkten kiezen voor hetzelfde systeem. Naast Milieukeur kiezen supermarktketens als Lidl en Albert Heijn voor eigen milieuvriendelijke teeltschema’s. Deze producten komen allemaal naast het biologische segment te liggen. Het gangbare segment zal verdwijnen, is de verwachting.

Groei biologisch zet door

Ondanks de opkomst van Milieukeur verwacht Rabobank dat biologische voeding in Nederland de komende jaren blijvend marktaandeel afsnoept van het gangbare segment. Het marktaandeel zal oplopen van 3% nu tot 7% in 2025. “Dat is nog steeds weinig in vergelijking met het buitenland. In Duitsland ligt het marktaandeel voor biologisch nu al op ruim 4% en in Denemarken op meer dan 8%.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin