Doorgaan naar artikel

Rabobank: ‘Dienstverlening blijft overeind’

De bezuinigingen bij de Rabobank raken alle sectoren. Hoeveel de agrarische tak moet inkrimpen, is volgens woordvoerder Hendrik Jan Eijpe nog niet bekend. “Alleen in grote lijnen is duidelijk hoe we de kosten willen terugdringen.”

De bank snijdt de komende jaren sterk in de kosten door inkrimping van het personeelsbestand, met name bij de lokale vestigingen. De Rabobank stelt dat de dienstverlening overeind blijft. “Het is niet zo dat we hetzelfde werk met minder gaan doen”, verklaart Eijpe. “We verwachten dat het werk minder wordt, onder meer door toename van mobiel bankieren en digitale dienstverlening.”

De komende vier jaar wil de Rabobank snijden in de kosten. Dat gebeurt vooral door het schrappen van banen. Tot 2016 verliezen 1.500 tot 3.000 van de 35.000 werknemers hun baan.
Ook de strengere kapitaaleisen die aan banken worden gesteld en de bankenbelasting dwingen de Rabobank om de kosten te verminderen. Als de bank niet bezuinigt, zou ze over vier jaar 5 miljard aan kosten uitgeven. De Rabobank wil daar 4 miljard van maken.

Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden voor het personeel worden versoberd, zei Rabo-bestuurslid Piet van Schijndel tegen RTL Nieuws. Zo gaan de medewerkers van de bank aanmerkelijk meer pensioenpremie betalen.

Tot dusver kwam de Rabobank de crisis goed door. Waar ABN Amro, ING en SNS al eerder staatssteun kregen, hield de Rabobank zich zonder ingrijpende maatregelen staande.

Bron: Boerderij

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin