Rabobank is een proef gestart met de app Bedrijven Kompas, waarbij bedrijven van succesvollere collega’s kunnen leren.
Melkveehouders vormen de belangrijkste en eerste klantengroep voor Rabobank en deze app, maar de bedoeling is om de service na de zomer uit te breiden naar andere agrarische en overige sectoren.
In de internetbankieren-app krijgen deelnemende boeren inzicht in de geanonimiseerde resultaten van vergelijkbare bedrijven. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Slimmere beslissingen
Ruud Huirne, directeur food & agri van Rabobank, verklaart tegenover de krant dat de gegevens ondernemers kunnen helpen slimmere beslissingen te nemen over hun bedrijfsvoering. Als voorbeeld noemt hij een veehouder die ziet dat hij tot de 10% behoort die de meeste kosten kwijt is aan voer. Deze informatie kan hem aanzetten in gesprek te gaan met zijn voerleverancier of adviseur.
Signalen via pushbericht
Huirne geeft verder aan dat de bank op basis van patronen in historische datavoorspellingen kan doen. Zo kunnen deelnemers aan de proef via pushberichten, oftewel korte berichten op het telefoonscherm, een waarschuwing krijgen voor dreigende tekorten. Op dit moment kunnen alleen melkveehouders aan de proef deelnemen.