Ik ben benieuwd hoe de experts marketing in de tuinbouw effectief willen toepassen.
We hebben het over tientallen producten en (bijna) evenzoveel afzetorganisaties. Als die allemaal een eigen merk in de markt gaan zetten, dan zullen de baten nooit de kosten overtreffen. Het is voor mij zonneklaar dat voor de meeste producten de omzet dusdanig klein is dat een eigen merk en marketing onbetaalbaar is.
Nog los daarvan het lijkt mij in deze tijd, waarin het streven naar duurzaamheid gemeengoed zou moeten zijn, een doodlopende weg inslaan om een oerwoud aan verpakkingmaterialen aan onze producten toe te voegen om marketing mogelijk te maken.
Als je marketing gaat doen voor paprika’s en je die daardoor meer verkoopt, dan is dat natuurlijk top. Het effect dat je daardoor minder tomaten verkoopt en die vervolgens in prijs dalen, net zolang tot je weer meer tomaten en minder paprika’s gaat verkopen en dus terug bij af bent, toont toch duidelijk aan dat dit niet de weg is.
Het argument dat je bij een vergelijkbare crisis als nu met Ehec beter bestand bent tegen de gevolgen houdt wat mij betreft ook al geen stand. We zouden ieder jaar een crisis moeten hebben om de kosten goed te maken. Een gezond rendement moet ons weerbaar maken tegen dergelijke, naar ik hoop zeldzame, crises.
Wat kan mij het schelen dat Spaanse telers, handelaren en weet ik wie al niet meer profiteren van mijn inspanningen als ik geld steek in promotie. Als anderen van mij profiteren zijn ze van mij afhankelijk, dat is al winst. Als ik zelf ook maar profiteer en kan uitrekenen welke kosten tegenover welke baten staan. Dan kan je aan de “profiteurs” uitleggen wat jouw inspanning hun oplevert en dat een gezamenlijke inspanning nog meer oplevert.
Kortetermijndenken heeft ons op dit punt gebracht. Marketing is ook kortetermijndenken, zij het in iets andere vorm. Promotie is langetermijndenken.