Doorgaan naar artikel

Prijsslag Jumbo zet druk op telersbonus Milieukeur

Jumbo zet met een reeks prijsverlagingen van groente en fruit druk op de inkoopmarkt voor die producten. Dat doet de keten op een moment dat het telers dwingt om te schakelen naar Milieukeur. Hoe valt dat te rijmen met elkaar?

De markt is er nu wel aan gewend dat Jumbo een hoofdrol opeist op de groente en fruitmarkt. Vorig jaar was de keten de eerste die Milieukeur (getrapt) als inkoopeis introduceerde. De keten legt bovendien met seizoensacties een prijs op aan de markt. Daar komen nu ‘permanente’ prijsverlagingen overheen. Precies op het moment dat de teelteisen voor Milieukeur worden afgestemd en Jumbo meepraat in de begeleidingscommissie Milieukeur Plantaardige producten 2018.

Greenpeace wil hogere vergoeding voor telers

Via die commissie wil Greenpeace Jumbo juist toezeggingen laten doen over hogere vergoedingen voor telers. Een woordvoerder van Greenpeace stelde recent dat het opvallend is dat Greenpeace in de begeleidingscommissie vooral de nadruk legt op een meerprijs en niet telers en de handel. Een moeilijke route dus.

Efficiëntievoordeel Jumbo

Zo’n inkoopbonus voor telers die verduurzamen zal met prijsverlagingen in de winkel minder snel van de grond komen, al is het natuurlijk niet uitgesloten. Jumbo heeft de inkoopschaal de laatste jaren razendsnel uitgebreid met overname van C1000 en restaurants van La Place. De laatste jaren is geconcentreerd op efficiëntie, dus het is mogelijk dat de keten dat voordeel nu doorgeeft naar consumenten, maar het legt ook druk op aan andere ketens.

Supermarktketen Plus heeft bijvoorbeeld Jumbo gevolgd in de prijsverlagingen. Retaildeskundigen gaan ervan uit dat Jumbo nog meer verlagingen in petto heeft. Voorlopig zijn er zes producten (bloemkool, broccoli, paprika, champignons, meloen en soepgroente) in prijs verlaagd. Het is de vraag of dat nou net het signaal is dat de markt kan gebruiken.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin