Nu de verkoop van de biologische Dalinco exclusief bij Albert Heijn is afgerond, kijkt teler Harrie van den Elzen tevreden terug op het afzetseizoen.
De appel ging voor een leuke prijsbonus van de hand. “Ik ben door verschillende supermarkten gebeld om hem te verkopen nadat we de prijs voor de lekkerste appel wonnen, maar het zou raar zijn als we het niet bij Albert Heijn verkochten. We leveren daar al jaren.”
Albert Heijn pakte uit met de appel door een filmpje te maken over de teler en de appel die exclusief bij Albert Heijn te koop was. Van een landelijke tv-campagne kwam het niet, waarschijnlijk omdat het volume te klein was om alle winkels te beleveren. Toch heeft de aandacht veel opgeleverd voor de teler. “Van de prijsbonus val ik op zich niet achterover, maar het heeft behalve de appel, ook de teler in de schappen gebracht. Dat heeft wel mijn ogen geopend. Ik wil meer filmpjes maken van biologische telers die met de QR-code op de mobiel is te zien. Ik denk dat dit hot is.”
De Dalinco is meer dan een proef, denkt hij. “Ik wil hem wel massaler gaan planten en Santana vervangen door het ras. Nu staat er maar een beperkt aantal bomen bij een aantal telers. Wij hebben maar 0,3 hectare staan.”
Van den Elzen opende afgelopen week een nieuwe sorteerhal met nieuwe installatie. Hij sorteert en verpakt voor andere biologische telers. In deze hal staat een bijna nieuwe 4-spoor Greefa fruitsorteermachine. De sorteercapaciteit van de Biofruitteler groeide daardoor met 200 procent.