Het Nationaal Preventieakkoord van staatssecretaris Blokhuis heeft niets nieuws te bieden voor groente- en fruittelers.
Het vrijdagmiddag gepresenteerde akkoord is het resultaat van overleg tussen 32 partijen die zich bezig houden met minder roken, minder alcohol en gezonder eten. Namens de tuinbouw deed het GroentenFruit Huis mee.
In zijn algemeenheid zeggen supermarkten en horeca toe hun klanten vooral te proberen te verleiden meer producten van de Schijf van Vijf te kiezen. Voor restaurants geldt daarbij de samenwerking met Dutch Cuisine (80% plantaardig 20% dierlijk op het bord) als standaard.
Nationaal Actieplan Groente en Fruit
Verder worden de reeds ingezette inspanningen van het Nationaal Actieplan Groente en Fruit genoemd. Supermarktenkoepel CBL, cateraarsvereniging Veneca en het GroentenFruit Huis werken daarin al samen om tot een structurele verhoging van de consumptie van groente en fruit te komen.
Nieuw voedselkeuzelogo in 2020
Indirect zou ook een nieuw voedselkeuzelogo de aankoop van groente en fruit kunnen bevorderen. De Kies bewust en kies gezond vinkjes werden onlangs afgeschaft. In het preventieakkoord is het streven opgenomen om uiterlijk in 2020 met nieuwe logo’s te komen, op basis van een gedegen en onafhankelijk consumentenonderzoek. “De Europese ontwikkelingen met betrekking tot voedselkeuzelogo’s zullen ook worden meegewogen”, aldus het akkoord. In meerdere landen wordt al met stoplichtaanduidingen voor suiker, zout en vet gewerkt.
BTW-instrument blijft ongebruikt
De hoop op alsnog een BTW-vrijstelling voor groente en fruit was al zo goed als verdwenen. Ook de eerder dit jaar uitgelekte vrijstelling voor light-frisdrank Is uiteindelijk niet in het akkoord terecht gekomen. Het woordje BTW komt in het akkoord niet voor.