De consument koopt met de ogen, maar komt terug voor de smaak.
Smaakonderzoeker Wouter Verkerke van Wageningen wrijft het de telers op het derde Nationaal Groente en Fruit Congres in Rotterdam nog eens goed in. In de discussie over ketenmacht gaat het toch vaak alleen over prijzen, regeltjes en duurzaamheidseisen. Vergeet de smaak niet. Het is zijn boodschap aan telers én afnemers, lees: supermarkten.
Artikel gaat verder onder de foto.
Mededingingswet
Jazeker, de schoorsteen moet roken. Maar blijf in gesprek. Vertel wat je doet, wat kan en wat niét kan. Het is de rode draad in de debatten op het congres Invloed in de keten, #Hoedan?
Kabinet Rutte III heeft in het regeerakkoord opgenomen dat de Mededingingswet wordt aangepast, zodat telers kunnen samenwerken om ongelijke machtsverhoudingen in de keten te compenseren. Ook gaat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) erop toezien dat boeren en tuinders hogere prijzen beuren van afnemers die bovenwettelijke eisen stellen, bijvoorbeeld ten aanzien van duurzaamheid.
Grote supermarktketens
Het is ontegenzeggelijk een signaal aan de grote supermarktketens zoals Albert Heijn, Lidl, Aldi en Jumbo. Zij werken aan eigen duurzaamheidseisen. Prijsvechter Lidl trekt daarin op met Centrum Landbouw en Milieu (CLM). Telers geven in dit traject ook aan wat ze al doen. De inkoper heeft daar niet altijd zicht op, erkent Lidl-manager Sanne Bogaarts.
Lees ook: Lidl: groentetelers moeten bewegen
Korte ketens
In gesprek blijven dus. In een ‘gezonde’ keten moet vertrouwen de boventoon voeren. Dat is niet altijd gemakkelijk. En hoe langer, en onbekender de keten, hoe lastiger dit wordt.
Korte ketens, zoals local for local, zijn juist gestoeld op een een-op-een vertrouwensrelatie. Deze route kan een uitkomst zijn als de reguliere keten voelt als ‘vastgeketend’. Het product moet dan wel onderscheidend zijn in soort, vorm of smaak.
De ondernemer maakt de keuze. Hopelijk wel een keuze die bij hem past. Want daar draait het uiteindelijk om: ondernemen omdat het leuk is.