Doorgaan naar artikel

Praat mee: via internet een eerlijker prijs

De verkoop van verse groente en fruit kan heel goed en snel verlopen via handelsplatforms op internet. Dat is al jaren de overtuiging van aanbieders van dergelijke diensten. Maar het wachten is op de doorbraak van een van die platforms. Komt die er ooit en levert dat de tuinder een eerlijker prijs op?

Een platform waar grote hoeveelheden groente en fruit verkocht worden en waar op die manier per dag of zelfs per uur een eerlijke marktprijs voor een breed scala aan dagverse producten in allerlei sorteringen en verpakkingen ontstaat. De deels gekoppelde veilingklokken van de in het Centraal Bureau samenwerkende groente- en fruitveilingen, vormden ooit zo’n platform. Heel Europa keek naar de prijzen die daar elke dag voor iedereen zichtbaar ontstonden. Dit niet tot ieders tevredenheid. Onder druk van de grote klanten ging ruim vijftien jaar geleden de veilingklok in de ban, ten gunste van bemiddeling.

Toen al werd er druk geëxperimenteerd met verkoop via internet. De voordelen liggen voor de hand. De hele wereld kan kopen, met de kilometers tussen de producent en de koper als een van de variabelen die tot een prijs moet leiden. De stichting Heldere Handel heeft zo’n systeem ongtwikkeld. Ook het bedrijf Service2Fruit timmert met internetveilen aan de weg en doet dat met een groeiend assortiment.

Het is een ontwikkeling waar de grote afnemers geen baat bij lijken te hebben. Het huidige systeem van bemiddelen werkt immers het beste voor de kleine groep inkopers die de vele aanbieders tegen elkaar kunnen uitspelen.  De vraag is of één internetplatform voldoende aanbieders kan bundelen én het aantal met elkaar concurrerende kopers kan opstuwen om het evenwicht weer recht te trekken.

De stelling van deze week luidt: Over tien jaar is verkoop via internet leidend.

Wat is uw mening? Praat mee onder dit artikel of stem in de poll op onze homepage.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin