Het spotje van Lidl over zijn beste AGF-afdeling is al tien dagen te horen op de nationale radio. Er is ook een televisiespotje over de kwaliteitscontrole van teler (Peelland), distributiecentrum en Lidl-winkels.
Er valt echter wel wat te zeggen over de insteek van Lidl in deze campagne. Het is de prijs-kwaliteitverhouding die Lidl de prijs oplevert. De tien onderzochte producten kostten bij Lidl €15,91 en bij Albert Heijn €20,51. C1000 en AH Puur en Eerlijk kregen de beste fruitscores, maar de prijs zorgt voor een lagere klassering.
Hoe kun je zo’n onderzoek samenvatten in een reclameslogan? De Consumentenbond zegt zelf dat geen enkele winkel over de hele linie met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De winkel met de beste paprika’s verkoopt bijvoorbeeld verlepte broccoli en druiven met plekjes, maar gemiddeld scoorden alle winkels voor hun hele aanbod rond het rapportcijfer 7.
En dan het onderzoek. De Consumentenbond onderzocht tien producten in elf winkels. Dat kun je nauwelijks wetenschappelijk noemen. Het is louter toeval wat de bond aantreft in de winkel. Het onderzoek is dus boterzacht. En Lidl heeft daar nu al weken goede pers mee. Het gevaar van irritatie ligt nu wel op de loer, zeker omdat de keten de relatie met haar leveranciers niet wil toelichten.
Als de winkels echt een hard oordeel willen over kwaliteit, moeten ze de KCB-inspecteurs toelaten voor algemeen kwaliteitscontrole. Dat is tot nu toe niet het geval. De NVWA behoort kwaliteitsonderzoek te doen in winkels, maar doet dat niet.
De stelling van deze week luidt:
Kwaliteit in winkels is onvergelijkbaar via een beperkte test van de Consumentenbond. Lidl pocht teveel met dit onderzoek naar kwaliteit.
U kunt stemmen in de poll op onze homepage en uw reactie onder dit stuk achterlaten.
Groenten & Fruit os benieuwd naar uw mening!