Telers en supermarkten zijn positief over het op de markt brengen van fysiek afwijkende groenten en fruit.
Ze moeten dan wel op een andere manier worden gepositioneerd dan ‘normale’ producten en voldoen aan dezelfde eisen voor smaak, voedselveiligheid en kwaliteit. Dat blijkt uit een online peiling van Wageningen UR in samenwerking met marktonderzoeksbureau Geelen Consultancy.
Afwijkende kleur, vorm of grootte
Het op de markt brengen van groente en fruit met een afwijkende kleur, vorm of grootte zou een manier kunnen zijn om voedselverspilling tegen te gaan. Het tegengaan van voedselverspilling is zowel in Nederland als op Europees niveau een belangrijk politiek streven.
De respondenten bleken eerder bereid afwijkende groenten en fruit in verwerkte vorm in salades, soepen en sauzen op de markt te brengen, dan als geheel. De respondenten denken in meerderheid dat het verkopen van afwijkende groenten en fruit ten goede komt van het imago van de sector.
Onderzoeker Ilona de Hooge van de vakgroep Marketing en Consumentengedrag van Wageningen UR denkt dat het inzicht dat telers en supermarkten open staan voor het op de markt brengen van afwijkende groenten en fruit, nieuwe mogelijkheden voor samenwerking en productieprocessen biedt.