Doorgaan naar artikel

Plus verlaagt prijzen groente en fruit

Supermarktketen Plus komt met een lijn groente en fruit voor een vaste lage prijs. ‘Laagblijvers’, heten ze.

Plus verlaagt de prijzen blijvend op veel populaire groente en fruit. De zogenoemde Laagblijvers zijn alledaagse groente en fruit zoals broccoli, paprika’s, appels, peren, frambozen, tomaten, kropsla, prei, courgettes, komkommers en winterpeen. Ook een aantal biologische groenten hebben het opvallende paarse logo. Geen tijdelijke aanbieding dus, “maar het hele jaar door extra scherp geprijsd”, aldus Plus.

‘Genoegen met lagere marge’

De manier van inkopen en hoe de prijs voor de teler tot stand komt, zal voor de betreffende groente en fruit niet veranderen. “Wij nemen genoegen met een lagere marge”, aldus een woordvoerder. Het gaat ook niet om vaste prijzen. “De prijzen zullen afhankelijk van de markt en het seizoen blijven fluctueren. Maar wie de prijzen vergelijkt met die in andere supers, zal zien dat het écht structureel lage prijzen zijn.”

Lees verder onder de foto

Na droge kruidenierswaren nu ook zogeheten Laagblijvers in het agf-schap bij Plus. - Foto: Sander Koning

Na droge kruidenierswaren nu ook zogeheten Laagblijvers in het agf-schap bij Plus. – Foto: Sander Koning

Opwaartse trend consumentenprijzen

Daarmee lijkt deze actie van Plus geen rechtstreekse concurrent van de al sinds 2014 door Jumbo gehanteerde laagste prijsgarantie voor groente en fruit. En is dus ook geen opmaat voor een prijzenoorlog in het agf-schap. Ook de stap van Jumbo zorgde al niet voor zo’n prijzenslag in groente en fruit. Volgens de CBS consumentenprijzenindex (met het prijsniveau van 2015 op 100) scoorde in 2014 fruit 97 en in 2018 109. Groente steeg van 95 in 2014 naar 107 in 2018. Die stijging is niet alleen door het moeilijke afgelopen teeltjaar veroorzaakt. In 2017 stond het fruitindexcijfer ook al op 107 en de groenteprijsindex op 106.

Gezond eten betaalbaar maken

De bedoeling van de prijsverlaging bij Plus is eenvoudigweg het verhogen van de aankoop en consumptie van groente en fruit door de klanten. ‘Goed eten voor iedereen betaalbaar maken’, aldus het persbericht. Het past in een strategie om de klanten te helpen gezonde keuzes te maken. Eerdere stappen die Plus zette waren het tegengaan van kindermarketing op verpakkingen, de inhoud van blikjes frisdrank terugbrengen van 33 naar 25 centiliter en een suikermeter op ontbijtgranen.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin