Door meer producten aan de man te brengen en voordeliger in te kopen heeft PLUS zijn winst vorig jaar kunnen opvoeren.
De supermarktketen heeft de indruk dat investeringen in onder meer modernisering van de winkels hun vruchten aan het afwerpen zijn.
€ 2,3 miljard omzet
De operationele winst steeg afgelopen jaar met 6,5% naar ruim € 51 miljoen. Onder de streep hield PLUS met een totaal van circa € 10 miljoen wel ongeveer evenveel over als een jaar eerder. In 2015 werd het nettoresultaat daarbij eenmalig opgekrikt door de verkoop van verzekeringsactiviteiten.
PLUS heeft in 2016 alles bij elkaar voor een kleine € 2,3 miljard aan producten verkocht. Daarmee lag de omzet 1,5% hoger, ondanks dat het jaar 2016 in de boeken van PLUS een week korter was dan 2015.
Vers presteert goed
Volgens topman Jan Brouwer deed PLUS vooral met zijn verse aanbod goede zaken. Ook werden diverse winkels vernieuwd en uitgebreid, en namen de onlineactiviteiten toe door onder meer de komst van de PLUS-app. Het marktaandeel van de keten bleef nagenoeg gelijk op dik 6%.
Brouwer spreekt van een ‘uitstekend jaar’, maar hij benadrukt tegelijk ook het belang van investeringen in de toekomst. Daarmee was PLUS in 2016 al druk in de weer en die koers zal dit jaar worden voortgezet, aldus de supermarktdirecteur. Door die investeringen zal de operationele winst in 2017 waarschijnlijk ook iets lager uitvallen dan vorig jaar.
Wijzigingen distributie raakt Hollander niet
Bij de keten wordt komende tijd onder meer gewerkt aan een nieuw ICT-systeem. Daarbij maakt PLUS dit jaar extra kosten in verband met de reorganisatie die onlangs werd aangekondigd. PLUS gaat vier regionale distributiecentra sluiten, omdat de keten al zijn ruim 260 winkels vanaf 2020 wil bevoorraden met de niet-verse producten vanuit een nieuw te bouwen, volledig gemechaniseerd distributiecentrum in Tiel. Daardoor gaan in totaal circa 260 arbeidsplaatsen verloren. Hollander (The Greenery) blijft PLUS beleveren.