Marktverkopers van ondermeer groente en fruit moeten straks solliciteren op een plek op een markt.
Dat is één van de manieren waarop de Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH) de weekmarkten wil professionaliseren. Het is de rode draad in de toekomkstvisie die de CVAH in november uitbrengt. Bij de eerste markten waar al zo gewerkt wordt, is de omzet gestegen, weet voorzitter Henk Achterhuis.
De nieuwe aanpak moet geld vrijmaken om meer promotie te maken voor weekmarkten. “De markten moeten straks niet meer alleen gefaciliteerd worden door gemeentes, maar commercieel geleid worden met een businessplan. Als er een plek vrijkomt, moet bijvoorbeeld niet zomaar naar de wachtlijst gekeken worden, maar moet bijvoorbeeld heel gericht gesolliciteerd worden door groentenboeren”, stelde Achterhuis op de beurs AGF Detail woensdag.
Hoe die groentenhandelaar zijn groenten verkoopt, blijft de zaak van de individuele handelaar. Wel wil de CVAH dat handelaren gehouden zijn aan continue aanwezigheid op markten, zodat kopers een continu aanbod voorgeschoteld krijgen. “Als straks een handelaar niet op komt dagen, kunnen we een brief sturen met de melding dat de vergunning kan worden ingetrokken.”
Volgens de CVAH gaat het met de ambulante AGF-verkopers helemaal niet slecht. De omzet op deze weekmarkten is voor driekwart voedingsgerelateerd. Het zijn vooral de non-foodaanbieders op die markten die het lastig hebben.
Een ander gevolg van de nieuwe commerciële aanpak voor deze markten is dat goed naar het aanbod wordt gekeken. De markt is er niet bij gebaat als één productgroep oververtegenwoordigd is. Dat kan betekenen dat een groentenhandelaar gepasseerd kan worden als een plkeje vrijkomt en hij bovenaan de wachtlijst staat.