Individuele marktpartijen moeten zelf verder met de marketing voor en afzet van paprika in China.
De Federatie Vruchtgroente Organisaties (FVO) zet een punt achter de regie over de afzet van paprika’s in China. Het is nu aan de markt zelf om tot optimale marktbewerking te komen, stelt ze.
‘Te ver van de markt opereren’
Het project, gericht op een een gecontroleerde marktbetreding van de Chinese markt, startte medio 2016 in een hechte samenwerking tussen paprikatelers, exporteurs, het GroentenFruit Huis en KCB/ NVWA. FVO constateert bijna 3 jaar later dat ze ‘te ver van de markt moet opereren’.
Daarnaast was het lastig om vanuit Nederland een onderscheidende propositie te ontwikkelen, gericht op een herkenbare Holland-branding. De marktresultaten bleven daardoor achter. “Tegelijkertijd zijn we positief over de vernieuwende wijze waarop leden dit gezamenlijk hebben ontwikkeld”, aldus projectleider Matthijs Jasperse. “Het is zonder meer een model voor toekomstige samenwerkingen bij grote commerciële initiatieven.”
Nieuwe samenwerkingen
Volgens de samenwerking van 6 telersverenigingen heeft het traject geleid tot nieuwe samenwerkingen aan Nederlandse zijde en tussen Nederland en China. Bovendien bracht het Nederlandse partijen nieuwe inzichten over de Chinese markt. FVO wordt gevormd door de telersverenigingen Van Nature, Harvest House, Best of Four, DOOR, The Greenery en ZON.