Corona heeft de consumptie van paprika goed gedaan. Het gezonde imago van de groente staat buiten kijf.
Paprika blijft een populaire groente. Het product staat nog steeds op de vijfde plaats in de ranglijst van meest aangekochte verse groenten door Nederlandse huishoudens, na de tomaten, uien, wortelen en komkommers. Als gevolg van corona en het sluiten van horecagelegenheden stegen groenteaankopen. Paprika was daarbij in 2020 een van de sterkste stijgers.
Ook in 2021 nam de verkoop van dit vitaminerijke product nog toe. Tot en met juni dit jaar kocht de Nederlandse consument volgens GfK/GroentenFruit Huis 3% meer dan in dezelfde periode vorig jaar tot en met week 24, wat neerkomt op bijna 20,89 miljoen kilo. Het is dit jaar wel sterk fluctuerend welke prijzen telers voor hun mooie product krijgen.
Kleine uitbreiding areaal
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werd paprika vorig jaar op een areaal van 1.530 hectare geteeld, een kleine uitbreiding ten opzichte van 2019. Rode paprika werd volgens CBS-cijfers het meest geteeld, met 850 hectare, gevolgd door geel (310 hectare) en groen (130 hectare). De overige types paprika namen 230 hectare voor hun rekening. Op 130 bedrijven werden rode paprika’s geteeld en op 40 bedrijven groene, hetzelfde als in 2019. Bij het gele segment was een uitbreiding te zien van 60 naar 70 teeltbedrijven.
Belichtingsproeven met led
Waar bij tomaat en komkommer belichting steeds meer in de belangstelling is komen te staan bij telers, blijkt bij paprika extra groeilicht lastiger rendabel te maken. Teelttechnisch zijn in belichtingsproeven met led al wel duidelijk stappen vooruit gezet, daar waar de gewasontwikkeling eerdere jaren moeizaam verliep. Denk aan de internodiestrekking. Het streven is om een jaarrond productie van 40 kilo paprika per vierkante meter te gaan realiseren.