Pamosa blijft verbonden met ZON Fruit & Vegetables in Venlo. Een klein deel van de paprikatelers tekende evenwel uit, stelt de afzetorganisatie uit Venlo.
Na een uitgebreide oriëntatie heeft Pamosa afgelopen week besloten samen met ZON fruit & vegetables verder te werken aan het realiseren van een businessunit paprika. Dat melden beide organisaties. Toch heeft een klein deel van de telers van Pamosa uitgetekend, stelt voorzitter van ZON Ton Reijnders. Hij noemt het totaal aantal uittreders in lijn met andere jaren en vooral veroorzaakt door stoppers. Bij de uitgetekende paprikatelers gaat het echter wel deels om bedrijven die het elders willen proberen, stelt hij. Daar kunnen zij overigens tot januari op terug komen.
Daarmee lijkt een einde aan een onrustige periode waarin Pamosa de ontevredenheid uitsprak en onderzocht wat de mogelijkheden waren buiten ZON. Daarbij zijn recent geen gesprekken gevoerd met FresQ, laat die afzetorganisatie weten.
De paprikatelers van ZON – jaarlijks goed voor een kwart van de totale veilingomzet van 326 miljoen euro en een veilingprovisie van bijna twee ton – toonden dit jaar hun ontevredenheid over de werkwijze van ZON. In een open brief stelde de telersvereniging dat de veiling te veel bezig is met winst en de ontwikkeling van de eigen organisatie. Daarbij gaat het zowel om de veilingtak als om de vastgoedonderneming die Fresh Park Venlo exploiteert. De reorganisatieplannen van ZON hebben de Pamosatelers mede over de streep getrokken.
De nieuwe businessunit paprika zal op marktgerichte wijze specifiek voor paprika aan de slag gaan, waarbij paprikatelers en ZON slagvaardiger naar de markt gaan opereren. Ook gaan Pamosa en ZON samen kijken waar ze kunnen investeren in nieuwe activiteiten zoals bijvoorbeeld onderscheidende marketingconcepten, verpakkingen. Een toelichting op die afzetplannen wil de organisatie niet geven in deze fase.