In Duitsland is sprake van een piek in de oogst van veldsla. Omdat er vorig jaar in deze periode sprake was van krapte, hebben supermarkten zich ingedekt met import uit Frankrijk en Italië. Dat betekent een moeilijke markt met lage prijzen.
Ondanks acties in supermarkten met veldsla tegen lage prijzen, ontstaat voor Duitse veldslatelers geen betere marktsituatie. De eigen productie is hoog dit jaar, in tegenstelling tot vorig jaar. Door de ervaringen van vorig jaar hebben retailers zich al ingedekt, door veldsla uit Frankrijk en Italië te importeren. Vanwege dat overaanbod zijn de telersprijzen eveneens laag, constateert het Duitse marktbureau AMI.
In Nederland komt veldsla in deze periode alleen uit de kas. Het product geniet hier bij lange na niet de populariteit van dat in Duitsland.
Marktsituatie ongewijzigd
Het is in Duitsland normaal dat er eind november een piek in de oogst van veldsla ontstaat. Omdat vanaf eind november de vraag ook traditioneel toeneemt, verloopt de afzet in deze periode meestal goed. Dit jaar is het aanbod echter te groot, door de eigen productie en de concurrentie van import. Weliswaar is de vraag ook toegenomen, maar onvoldoende om het aanbod tegen goede prijzen weg te zetten.
Op korte termijn verwacht AMI geen verandering in de marktsituatie, of extreme weersomstandigheden veranderen de marktsituatie volledig. De aangekondigde, enigszins winterse dagen eind deze week lijken dat effect nog niet te kunnen bewerkstelligen.
Veldsla met Kerstmis
In de Duitse retail lag het prijsniveau in week 47 voor een kilo veldsla op € 5,84. Dat is 25% minder dan vorig jaar. Maar toen was veldsla ook uitgesproken duur, vanwege het lage aanbod. Ten opzichte van week 46 is het prijsniveau gestegen, maar dat heeft vooral met prijsstelling te maken en niet met de actuele marktprijzen.
Uit het AMI-consumentenpanel blijkt dat in week 46 niet alleen de gemiddelde consumentenprijs met 10% daalde, maar dat het aantal huishoudens dat veldsla kocht tevens met 22% steeg. In week 47 vond juist het omgekeerde effect plaats. In week 46 was bij achttien landelijk of regionaal opererende supermarkten veldsla in de aanbieding, met de laagste prijs bij Lidl van € 3,67 per kilo.
Naast Duitse veldsla ging het om import. In week 47 is het aantal acties teruggelopen naar vijf, met daartussen de prijsvechter Netto Markendiscount. De laagste prijs was die week echter € 4,40 per kilo. In week 48 neemt het aantal acties weer toe, maar AMI verwacht daarvan niet het effect waarvan in week 46 sprake was. In week 51 beleven de acties met veldsla traditioneel een piek. Afhankelijk van de weersomstandigheden zou de Duitse productie daar nog van kunnen profiteren.