Doorgaan naar artikel

‘Overproductie in jonge tuinbouwsector Kazachstan’

In de jonge, moderne tuinbouw in Kazachstan moet nog veel geleerd worden.

We kennen het allemaal: soms is het aanbod groter dan de vraag. De prijs vervliegt in kortere tijd dan je kunt begrijpen. In het ergste geval moet er product vernietigd worden. Het went nooit, maar het is een gegeven.

In de jonge Kazakse tuinbouwsector kan nog veel bijgeleerd worden.

In de jonge Kazakse tuinbouwsector kan nog veel bijgeleerd worden.

In de nog jonge, moderne tuinbouw in Kazachstan kan men hier nog niet mee omgaan. Als de verkopen stroef gaan, begint men in paniek te raken. Het management wil meteen het teeltplan wijzigen.

In maanden met lage prijzen wil men geen productie, want dan start Rusland (de belangrijkste afzetmarkt) met protectionisme van eigen telers. Er is altijd wel een reden te bedenken om de grenzen te sluiten.

Op dit moment heeft Rusland de grenzen gesloten voor Kazakse tomaten. De datsja’s in Rusland brengen allemaal tomaten voort in augustus. Ook de oude Sovjet-kassen zijn volop in productie.

Het is ieder jaar zo en we weten ook dat het tijdelijk is. Als het gaat regenen, is het snel afgelopen. Met het afnemende licht liggen de grootste producties achter ons.

Economischer is het om oogstprognoses te combineren met afzetprogramma‘s

Laten we eens kijken naar onze eigen geschiedenis. Ik kan me herinneren dat er weilanden vol lagen met komkommers en tomaten. Dat zou nu niet meer kunnen in onze extreem kritische samenleving. Dan rest het dure alternatief van containers laten komen.

Economischer is het om oogstprognoses te combineren met afzetprogramma’s. Soms wordt er door partijen misbruik gemaakt van deze informatie of er is informatie die niet altijd klopt.

Het is zoeken naar systemen die zorgen dat alle producten de waarde krijgen die in de markt zit. We zijn er al heel lang mee bezig. In Kazachstan moet dit allemaal nog ontwikkeld worden. Onervaren verkopers wordt van alles wijsgemaakt door door de wol geverfde supermarktketens.

Zo zie je maar dat een dure kas kopen niet zaligmakend is. Dan volgen de teelt- en marktkennis, die meestal uit Nederland moet komen. Er is kortom nog veel werk te doen.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Kees Kranenburg

is consultant Delphy. Bezoekt bedrijven in Kazachstan.

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin