De stemming zat er gisteren goed in op de nieuwjaarsbijeenkomst van de Nederlandse tuinbouw. Op de Keukenhof in Lisse hieven groenten, bloemen, fruit, bollen en bomen het glas. En kregen marketingles (én gratis bier) van een grote kleine bierbrouwer.
De stemming was natuurlijk goed omdat er in 2015 eindelijk eens in vrijwel alle teelten en deelsectoren goed verdiend is. De stemming werd gisteren bovendien nog eens aanmerkelijk verhoogd door de aanwezigheid van Koningin Maxima. Subliem boegbeeld van de BV Nederland, laat ook die no-nonsense tuinders en dito tuinbouwbestuurders toch niet onberoerd.
Dat ze snel weer weg was – vast en zeker verband houdend met de gezondheidstoestand van haar vader – kon vervolgens de pret nauwelijks drukken. Een derde sfeerverhogende factor was namelijk het bier van Gulpener-voorman Jan-Paul Rutte.
Deze achtste-generatie bierbrouwer vertelde met aanstekelijk enthousiasme over het Limburgse familiebedrijf dat hij sinds kort mag bestieren. Voor bierbegrippen een kleintje: 10 miljoen liter per jaar, een omzet van 17 miljoen euro, 59 medewerkers. Prima vergelijkbaar met een flink tuinbouwbedrijf. Maar zo vér vooruit als het gaat om uitstraling, marketing en communicatie.
Hop oogsten
Plezier in het werk en in het bedrijf spoot deze jonge Limburger uit de poriën. Zonnige trots straalde ook af van alle filmpjes en promo’s die Gulpener had laten maken. Van de hop-oogst elk jaar op de tweede weekend van september maken ze daar een evenement: zowel naar buiten toe als voor het voltallig personeel en aanhang die met zijn allen die enige hop van Nederlandse bodem komen oogsten.
Gulpener bouwt al sinds de vorige eeuw aan een strategie rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en dat verhaal vertellen ze zó dat je het ook gelooft. Dat staat niet stil, want nieuw zijn de Biercolleges die Gulpener door het land heen geeft en het Brouwlokaal in Gulpen zelf waar eenieder naartoe kan komen om te proeven. Niet voor niets kregen ze voor dat sluitend verhaal en de manier waarop ze het vertellen vorig jaar de MVO Nederland award voor duurzaamste Nederlandse bedrijf van de laatste tien jaar.
Blauw flesje
Tijdens de receptie ontstond niet voor niks direct een run op dat prijswinnend Gulpener Neubourg-pils in het karakteristieke blauwe flesje. Orchideeënkweker Eduard Ter Laak, een van de genomineerden voor de Tuinbouwondernemersprijs die gisteren ook werd uitgereikt, zag het ook. “Daar kunnen we wat van leren. Wij hebben in principe hetzelfde budget. Maar doen we er ook hetzelfde mee?”
Nee dus. Tomaten of orchideeën of appels zijn natuurlijk ook niet hetzelfde als bier. Maar met maar een tiende van het elan van Gulpener zou menig tuinder al een vertienvoudiging van zijn marktpresentie realiseren.