Doorgaan naar artikel

Op zoek naar werknemers: ‘We zoeken iemand die er zin in heeft’

Werkgevers die zich niet bij arbeidsmarktkrapte willen neerleggen, moeten zorgen dat ze positief opvallen. Wat is er zo leuk aan juist jouw teeltbedrijf?

Met een saaie zakelijke vacaturetekst val je minder op dan met de kop ‘We zoeken iemand die er zin in heeft’. Diana Eleveld, adviseur van de Werkgeverslijn land- en Tuinbouw, haalt dit voorbeeld aan in een webinar over hoe om te gaan met de huidige arbeidskrapte. “Die vacature kreeg veel meer bekijks dan gemiddeld.”


Tekst gaat verder onder het webinar

Deze week werd in Nederland een recordaantal van 371.000 openstaande vacatures genoteerd. Veel meer dan de 294.000 werkzoekenden. Handel, zakelijke dienstverlening, zorg en horeca staan bovenaan in de lijst met vragende sectoren. Techniek en onderwijs worden ook veel genoemd. Als tuinbouwbedrijf met te veel werk en te weinig mensen sta je dus niet vooraan in de rij.

Niet te veel en te hoge eisen

Een manier om je te onderscheiden is niet te veel nadruk te leggen op eisen aan bijvoorbeeld opleiding, zegt Eleveld. “Natuurlijk wil je graag iemand met een tuinbouwdiploma. Maar wil je niet het liefst iemand die qua mentaliteit bij je bedrijf past. Met misschien niet het juiste papiertje, maar wel de juiste competenties?”

Zoek jongeren op TikTok

Een andere manier om mensen over de drempel van je bedrijf te krijgen, is jezelf op een leuke manier presenteren. “Als je jongeren zoekt, voor vakantiewerk, dan zou je filmpjes over je bedrijf op TikTok kunnen plaatsen. Gebruik daarbij je medewerkers als ambassadeurs. In filmpjes gericht op internationale werknemers kun je je Poolse medewerkers landgenoten in hun eigen taal laten vertellen hoe leuk en hoe goed geregeld het is op jouw bedrijf.”

Verder vooruitdenken

Yvonne van de Ven, directeur van LTO Arbeidskracht, ziet de krapte van het aanbod van arbeidsmigranten al een paar jaar toenemen. “De tijd van de ene dag bellen en de volgende dag mensen aan het werk, is echt voorbij. Telers moeten vooruitdenken.” Op seasonalwork.nl brengt de organisatie van Van de Ven vraag en aanbod bijeen in een (viertalige) database.

Welke informatie wekt jouw interesse?

Ook op een dergelijke gespecialiseerde website is het van belang goed in beeld te brengen, met foto’s en filmpjes, van het werk en ook de huisvesting die worden aangeboden. Denk daarbij aan hoe je zelf kijkt wanneer je een hotel of B&B gaat boeken: hoe meer informatie, hoe beter. Met als stelregel dat te rooskleurige beelden en verhalen ook niet goed werken. Of men prikt er vooraf al doorheen, of men loopt tegen een teleurstelling aan.

Werkgever aan het woord: bekijk in deze video hoe teler Henri Huetink zichzelf in de kijker speelt.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin