Recent waren we weer in Oostenrijk voor onze jaarlijkse gezinsvakantie. Maar stiekem zijn we zelfs daar altijd nog bezig met thuis, door alle inspiratie die we onderweg tegenkomen.
Want laten we eerlijk zijn. Het is eigenlijk best knap van de lokale middenstand dat ze van zo’n, op het eerste gezicht totaal nutteloze, berg samen een fantastisch verdienmodel hebben weten te maken. Met altijd een super verzorgd verblijf, op-en-top voorzieningen, fijne horecagelegenheden en veel vriendelijkheid van de locals.
Rondje door de supermarkt
Ook de regionale landbouw is nadrukkelijk aanwezig bij een rondje door de supermarkt. Alles wat ze in Oostenrijk zelf kunnen verbouwen, ligt er prominent in het schap. Zelfs van wat minder fraaie kwaliteit, maar het is en blijft product van eigen bodem. En daar zijn ze maar wat trots op. Verwacht in de lokale horeca ook geen Franse of Duitse huiswijn. Nee, je krijgt gewoon Grüner Veltliner. Elke fles van eigen oogst is ook duidelijk herkenbaar aan de wit-rode vlag op de dop. Zo gaaf om te zien hoe men hier samenwerkt en elkaar versterkt.
Hoe anders is het nog steeds in ons land? Waar we de beste kwaliteit land- en tuinbouwproducten telen, uit een van de meest vruchtbare delta’s ter wereld. Nobody cares. En dat bergen of andere geografische obstakels bij ons totaal geen belemmering vormen? Het gaat blijkbaar te makkelijk hier. Waarom wordt de Nederlandse land- en tuinbouw niet gewoon op handen gedragen, zoals dat in landen om ons heen wél het geval is?
Pest onze boeren en tuinders niet weg, maar omarm ze! Geen sperzieboontjes uit Afrika, maar uit Almkerk!
Ik vrees echt dat we hier niet chauvinistisch genoeg voor zijn en vooral niet beseffen wat voor moois we in huis hebben. Hopelijk komt zowel de bevolking als politiek heel snel tot inkeer! Pest onze boeren en tuinders niet weg, maar omarm ze! Geen sperzieboontjes uit Afrika, maar uit Almkerk! Weg met die Turkse troep, wij willen alleen nog Hollandse kwaliteitskersen!
Oostenrijkse instelling
Maar Hollanders zijn geen chauvinisten, maar gewoon ontzettend grote krenten. We kiezen niet principieel voor eigen producten, maar wel principieel voor de laagste prijs. En dat geldt ook voor de horeca en retail. Wel overal roepen dat ze lokale producten betrekken. Maar de definitie van lokaal is meestal nogal royaal. Een paar euro meer voor een goede fles Nederlandse wijn uit eigen regio is onbespreekbaar. Nee, doe mij die Oostenrijkse instelling maar. Die gaan tenminste op eigen kracht en helpen elkaar verder.