Een terugblik op het aspergeseizoen leert dat de supermarkten die al vroeg in het seizoen actieweken hadden afgesproken zich hebben verkeken op de goede prijsvorming die er tot Pinksteren is geweest.
The Greenery noemt gerealiseerde middenprijzen voor kasasperge van €11,00 voor de sortering AA en circa €8,00 over alle sorteringen heen. In de periode dat de asperges uit blaastunnels en minitunnels werden geoogst werd voor Extra Wit globaal €7,50 betaald en over alle sorteringen heen €6,00. Al naar gelang van de start en het einde van de oogstperiode en de geleverde kwaliteit, kwamen individuele telers boven of onder deze prijzen uit.
Over het hele seizoen kwam de middenprijs bij The Greenery 10 cent per kilo lager uit dan vorig jaar. De omzet lag door de hoge productie en bijkoop circa 20% hoger dan vorig jaar. Dat meldde Sjraar Hulsman van The Greeney op een bijeenkomst van aspergetelers op vrijdag 21 juli bij Frank Goertz in Maria Hoop.
Weinig export
Hulsman ziet wel grote verschillen tussen telers en teeltsystemen. Na Pinksteren werden lage prijzen genoteerd door een sterke toename van de productie. Ten opzichte van 2015 was dit jaar de productie kort na Pinksteren 20 tot 30% hoger. De afzet gebeurde in die weken vooral in Nederland, de belangrijkste exportlanden waren Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. De Nederlandse export bleef steken op 2,2 miljoen kilo en bevindt zich daarmee op een vrij laag niveau. Met name vroeg in het seizoen werden asperges naar Duitsland geëxporteerd.
Geringere marges
In 2015 stagneerde de aspergeconsumptie. Het zijn vooral acties die de verkoop van asperge stimuleren, blijkt uit marktonderzoek. De supermarkten hebben ook dit jaar al vrij vroeg in het seizoen acties gehouden, waardoor zij tegen relatief hoge prijzen moesten inkopen bij het onverwacht krappe aanbod vroeg in het seizoen. Dat zal van invloed zijn geweest op de marges van de supermarkt. Meestal betalen consumenten in actieweken €2,49 tot 2,99 per pond. “In normale jaren zijn dat reële prijzen, dit jaar lag dat anders”, concludeert Hulsman. Meestal worden acties 2 tot 3 weken van te voren gepland. Er zijn supermarkten die gedurende een periode van 4 weken een actie hebben gehouden.
Groen en paars
In Europa staan 55.000 hectare asperge, waarvan zo’n 3.000 hectare in Nederland. Met 50 hectare was The Greenery in Nederland vorig seizoen de grootste verkoper van groene asperge. Dit jaar was er langer dan gebruikelijk concurrentie van Spaans product, normaal is het Spaanse seizoen in de derde week van mei voorbij. Paarse asperge wordt toch vooral gezien als een nicheproduct voor de horeca. De vraag van supermarkten naar paarse asperges is minimaal.
Verder constateert Hulsman de laatste jaren een bundeling van supermarkten in Europa, zoals overnames door Edeka in Duitsland en het samengaan van Albert Heijn en Delhaize.
Lees meer artikelen over asperge of bekijk actuele marktprijzen via GFactueel.nl/markt