The Greenery ziet ook op Italiaanse bodem de vraag van klanten teruglopen door de Ehec-affaire. Toch ligt de export tot en met juni op een hoger niveau dan 2010.
Productmanager glasgroenten bij The Greenery, Leon Duijvestein, bracht met een aantal Greenery-telers een werkbezoek aan supermarkten en groothandelsmarkten in het afzetgebied. “Vanwege de Ehec-crisis zijn de Italianen langer doorgegaan met hun eigen product”, weet Duijvestein. Dat is ten koste gegaan van Nederlands product. Ook uit andere landen is de aanvoer minder.”
Italië heeft deze zomer langer door kunnen produceren door het koelere weer, schetst Duijvestein de situatie ter plekke. Dat komt de kwaliteit niet altijd ten goede, zo zag de telersgroep bij een bezoek aan de supermarkten. Op de groothandelsmarkt was de kwaliteit nauwelijks te onderscheiden.
De Italiaanse markt is grotendeels zelfvoorzienend. Toch ziet Duijvestein kansen voor Nederland om marktaandeel te winnen. Hij noemt als voorbeeld Noord-Italië, waar het weerbeeld wisselend is en de productieomstandigheden dus ook. Nederlandse telers moeten daarbij volgens de functionaris wel rekening houden met de hoge kwaliteitseisen die er gelden. “Het moet absoluut top zijn.”
Voor telers is een bezoek aan het gebied een groot winstpunt, aldus Duijvestein. “Hij heeft gezien hoe het product er daar bij ligt. De concurrentie daar is top. Dat neemt de teler mee in zijn productieproces.”
Derde exportmarkt
In 2010 exporteerde Nederland 88.000 ton naar Italië, waarvan het merendeel tomaat, zo blijkt uit cijfers van het Productschap Tuinbouw. In 2009 bedroeg de totale groenten- en fruitexport 112.000 ton. Tot en met juni van dit jaar is de totale export van groenten en fruit uitgekomen op 35.000 ton. Dat is over die periode een stijging van zeven procent ten opzichte van 2010.
Italië was in 2010 de derde exportmarkt voor trostomaat, na Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
bron: AgD.media.nl