Food is een van de grootste groeiers in de onlinemarkt. De keten is echter complex en de spelers zijn zoekende.
Het rapport Verse groenten en fruit kunnen ook online schetst een breed beeld van de do’s en dont’s in de gehele keten, van productie tot en met levering aan de consument. Het online aanbieden van verse groente en fruit biedt veel mogelijkheden, maar brengt derhalve ook veel valkuilen met zich mee, concluderen de onderzoekers van Wageningen Economic Research (WER).
De grootte en groeisnelheid van de markt is nog een kwestie van inschatting. PostNL kwam in 2014 uit op 11% van de consumenten die wel eens voedselproducten online koopt. Wageningen Economic Research kwam in 2015 uit op 12%, op een totaal van ruim 70% van de consumenten die volgens het CBS in 2015 überhaupt wel eens iets online kocht.
Missers bij onlineverkoop vers
De onderzoekers constateren op basis van een kleinschalig praktijkonderzoek dat er het nodige misgaat met online voedselverkoop. Enkele mysterieshoppers kochten verse groente en fruit in bij verschillende aanbieders. Hierbij beoordeelden zij het proces en de verpakking en screenden zij de productkwaliteit. In twee van de tien gevallen werden niet alle bestelde producten geleverd. In twee van de tien gevallen werden verkeerde producten geleverd en eveneens in twee van de tien gevallen werden extra producten geleverd die niet besteld waren.
Dat vers online desalniettemin verder zal groeien is niet zo’n gewaagde voorspelling. Wie van die groei gaat profiteren, is veel moeilijker te zeggen. De onderzoekers focussen zich daarom op het geven van aanbevelingen.
Tips voor online groente- en fruitverkoop
Probeer niet een supermarkt te imiteren, maar lever een uniek en verrassend assortiment.
Maak het de consument zo makkelijk mogelijk om te bestellen, te betalen en de producten in handen te krijgen.
Lever extra informatie over de achtergrond van de producent en inspiratie in de vorm van recepten en bewaartips.
Denk in digitale platformen, zoals Thuisbezorgd.nl waar de klant in één oogopslag kan zien welk product hij bij wie in de buurt kan bestellen.
Online platform maakt keten korter
Via het juiste onlineplatform voor verse groente en fruit wordt de keten sterk verkort. Omdat de keten zo kort is en naar meer lokaal toe gaat, zijn de mogelijkheden voor de consument om de teler ook echt te leren kennen groter. Dat heeft als voordeel dat goede kwaliteit, versheid en smaak direct aan een teler of telersgroep worden gekoppeld.
Klant mag weigeren
Maar let op: het nadeel van een korte keten is dat een teleurstelling ook direct aan de leverancier wordt gekoppeld. Als een product op een bepaald moment niet de juiste kwaliteit heeft, adviseren de onderzoekers de online-aanbieders om het product niet te leveren. Ook moet de klant de mogelijkheid krijgen het product aan de deur kunnen weigeren als het niet goed is.
Bezorgen of afhalen
Een andere service voor de klant is de keuze tussen thuis bezorgen of afhalen bij een afhaalpunt. Verse producten zijn volgens diverse aanbieders meer geschikt voor afhaal Zodoende omzeilt de teler een ingewikkeld bezorgproces en blijft de versheid gegarandeerd.
Als die versgarantie wordt waargemaakt en de klant tevreden is, moet hij of zij dat op eenvoudige wijze via sociale media kunnen delen. Überhaupt is het belangrijk voor de onlineverkoper om in contact te staan met anderen dan alleen de eigen zakelijke partners in de keten. Contacten en bekendheid buiten het eigen netwerk zijn online van levensbelang.