De verkoop van supermarktartikelen via internet groeit relatief snel.
Dat meldt Thuiswinkel.org op basis van onderzoek van GfK. Vooral supermarktartikelen worden steeds meer online gekocht. Met een aandeel van 4,4% is deze markt nog relatief klein, aldus Thuiswinkel.org, maar hij groeit snel. Consumenten gaven in het eerste kwartaal online € 383,2 miljoen uit aan zogenoemde food- en nearfood-artikelen, een stijging van 42% vergeleken met de eerste drie maanden van vorig jaar. In absolute aantallen is het segment food/nearfood met meer dan 6,7 miljoen aankopen zelfs de op een na grootste online markt.
€ 26,3 miljard
Nederlandse consumenten hebben in totaal in het eerste kwartaal van dit jaar bijna € 6,3 miljard uitgegeven bij webwinkels (inclusief diensten). Dat is 13% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Voor heel het jaar wordt een online omzet van € 26,3 miljard verwacht, wat een groei van 17% betekent ten opzichte van 2017.
52 miljoen aankopen
In totaal werden in de eerste drie maanden van dit jaar bijna 52 miljoen aankopen gedaan, een toename van 17%. Het segment media en entertainment is met een kleine 8,5 miljoen online aankopen nog steeds koploper. Ook de online bestedingen aan speelgoed en gezondheid en schoonheid namen sterk toe in het eerste kwartaal.
Via telefoon
De forse groei van online aankopen via smartphone heeft zich daarnaast verder voortgezet. In het eerste kwartaal van vorig jaar deden Nederlanders nog bijna 5 miljoen aankopen via hun mobieltje, een jaar later waren dit er ruim 8 miljoen, een toename van 65%. Inmiddels wordt 16% van alle online aankopen met een smartphone gedaan.