De Europese groente- en fruitmarkt maakt een tumultueuze periode door met grote onzekerheid bij teelt en handel.
Dat stelt de Europese koepel Freshfel in een statement vlak voor de Fruit Logistica. Freshfel roept marktpartijen en overheden op te blijven investeren in promotie die de consumptie kan aanwakkeren. De onzekerheden lopen op tot een maximum met de brexit die voor de deur staat en de doorlopende Russische boycot van Europese groente en fruit. Ook signaleert Freshfel een nieuwe golf van protectionisme over de hele wereld om de eigen markt te beschermen tegen buitenlandse concurrentie.
Geld voor promotiecampagnes
Die onzekerheid mag geen aanleiding zijn om niet langer te werken aan verhoging van de Europese groente- en fruitconsumptie. Dat vraagt investeringen, maar die zijn broodnodig, aldus de koepel. De consumptie per hoofd van de bevolking blijft ruim onder de 400 gram per dag. Freshfel leidt zelf al een promotieprogramma van 3 jaar met geld van de Europese Commissie om jongvolwassenen tot 30 jaar aan een hogere consumptie te helpen. Nederlandse partijen blijven echter achter in deze Europese promotiecampagnes.