Dit jaar wordt gestart met de ontwikkeling van vliegtuigonderdelen op basis van tuinbouwreststromen.
Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN), Hogeschool Inholland, Floriade Expo 2022, en Grown starten met de ontwikkeling van vliegtuigonderdelen op basis van tuinbouwreststromen, met ondersteuning van vliegtuigbouwer Airbus. Met subsidie (GoChem – SIA) door de overheid kan InHolland de eigenschappen vaststellen van gekweekte materialen. Daarbij groeit het mycelium van de gesteelde lakzwam op ‘paprika knoest granulaat’ (tuinbouw reststroom van paprika stengels) in de gewenste vorm. In tegenstelling tot veel andere materialen vergt de productie van mycelium-biocomposiet weinig energie. Met name de interactie tussen sterke vezels en het mycelium krijgt aandacht in dit project.
Productieproces
Een hybride mycelium-biocomposiet is zowel sterk als licht, en bovendien brandwerend. Die eigenschappen zijn verder te verbeteren door vezels en constructieve elementen mee te laten groeien tijdens het productieproces. Dat proces start met het steriliseren van de vezels en een reststroom uit de tuinbouw en (na afkoelen) het enten van dat substraat met de juiste stam. Het mengsel doorgroeit in een mal, waarna het mycelium het geheel aan elkaar ‘kit’, zonder dat er bindmiddel of lijm nodig is. In 5 tot 10 dagen doorgroeit het mycelium het substraat, waarbij het de vorm aanneemt van de mal. De mal wordt verwijderd en het substraat gedroogd, waarbij het mycelium afsterft.
Lichte, recyclebare materialen
Voor een bedrijf als Airbus is een laag brandstofverbruik door lichte materialen van belang, maar ook aandacht voor herkomst en recyclebaarheid van de materialen. De vliegtuigonderdelen moeten daarbij aan hoge kwaliteits- en veiligheidseisen voldoen. Op korte termijn kan de opgedane kennis toegepast worden in interieurobjecten en bouwmaterialen van mycelium.