Supermarkten hebben hun financiële omzet verse groenten en fruit dit jaar in de eerste 40 weken met bijna 8% zien stijgen in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Dat melden Centraal bureau Levensmiddelen (CBL) en GroentenFruit Huis.
Stijgingen zijn er ook in de volumes. Ten opzichte van vorig jaar kocht de consument in de eerste 40 weken van 2016 zo’n 5% meer verse groenten en 3% meer fruit.
Voor vrijwel alle vijf best verkochte versproducten werden stijgende volumes genoteerd. Voor tomaat was de volumestijging 2%, voor komkommer 8%, voor ui 5%, en voor paprika 4%. Alleen bloemkool had het nakijken met 8% minder verkoopvolume in de eerste 40 weken in 2016. Bij het best verkopende fruit (banaan, appel, sinaasappel, mandarijn en peer) lieten bananen met 8% de grootste volumestijging zien.
Consument kiest vaker voor gemak
Volgens het CBL kiest de consument steeds vaker voor gemak (panklaar of gesneden groenten). Voor diepvriesgroenten en fruit is sprake van een volumestijging ten opzichte van 2015 van 38%, met een 37% hogere financiële omzet. De ontwikkeling past in de stijgende populariteit van versproducten als vis, groenten en zuivel.
Belang speciaalzaken krimpt
Tegenover de positieve supermarktcijfers staat de dalende verkoop van agf in speciaalzaken. Deze is de laatste jaren met 40% gedaald. De daling wordt nog niet geheel door de gestegen verkoop in supermarkten opgevangen.
De gezondheidswinst valt te halen in de groep light-kopers en niet-kopers van groenten en fruit.
Daarnaast komt een groot deel van de gegeten groenten voor rekening van een kleine groep ‘heavy buyers’. De gezondheidswinst valt te halen in de groep light-kopers en niet-kopers van groenten en fruit. De gemiddelde Nederlander eet dagelijks 127 gram groenten. Dat is de helft van de aanbevolen 250 gram.
Lees ook: Klant besteedt meer aan glas- en minder aan veldgroente