Nederlanders besteedden in 2023 21% meer aan biologische verse producten dan in 2022. Die groei is groter dan wat uit inflatie is te verklaren.
Dat blijkt uit cijfers van GfK, gepresenteerd bij de opening van de Biobeurs in Den Bosch op 17 januari. Uitgesplitste cijfers voor de verschillende versgroepen groente en fruit, zuivel, vlees en vis en brood en banket zijn niet beschikbaar.
De inflatie in 2023 ten opzichte van 2022 bedroeg voor biologisch vers 12,0%. Voor alle verse voedselproducten was dat iets lager: 10,6%. Het komt erop neer dat biologisch vers beter presteert dan de markt, aldus GfK-onderzoeker Eric Harmsen. De cijfers geven overigens alleen een totaal marktaandeel van alle biologische producten, vers én de zogeheten droge kruidenierswaren bij elkaar opgeteld.
Ondanks groei is marktaandeel biologisch 3,8%
Ondanks de omzetgroei blijft het marktaandeel voor het hele biologisch assortiment nog altijd beperkt tot 3,8%. Desalniettemin is Bionext-directeur Michaël Wilde verheugd met de groeicijfers en ook met de belangrijke rol die de supermarkten daarin spelen. De supers zijn goed voor 75% van de verkoop van biologisch, 2 procentpunt meer dan in 2022.
“We zijn heel blij met de stappen die supermarkten zetten, die zichtbaar bijdragen aan de sterke groei van biologisch. De stijging naar een marktaandeel van 3,8% is mooi, maar we zijn er nog lang niet. De overheidsambitie is 15%, dat betekent dat er nog veel moet gebeuren. We streven naar commitment door de hele keten en dat gaat de goede kant op”, aldus Wilde.
Lees ook: Gaan we de politieke doelen voor biologisch halen?