De coronacrisis lijkt brede afzetorganisaties in de omzet nu niet te raken, maar een crisisvangnet is nodig.
Zowel Oxin Growers als Coöperatie DOOR stelt dat de huidige omzetontwikkeling gelijk loopt aan de verwachtingen. Coöperatie Harvest House heeft door haar focus op paprika zelfs een iets hogere omzet tot dusverre. Harvest House heeft ook handelsdochters die het lastig hebben door de coronacrisis.
Goede handel met retail
“De handel met verre markten ligt nagenoeg stil, waardoor die bedrijfsonderdelen het moeilijk hebben. Ook snijderij Snijpunt heeft het lastig, omdat zij voor een groot deel afhankelijk is van foodservice en horeca”, laat een woordvoerder weten.
Aan de andere kant gaat de handel met de retail juist heel goed. De handelsdochters TNI, Harvest House bv en een deel van Rainbow International, halen die omzetverliezen voor Harvest House in.
Coöperatie DOOR stelt dat de omzet tot dusver gelijk is aan de prognose voor deze fase van het seizoen. Oxin Growers heeft een vrijwel gelijke omzetontwikkeling als de twee fusieorganisaties Best of Four en Van Nature opgeteld in 2019.
Losse tomaat ook lastig
Volgens Ton van Dalen, commercieel directeur Oxin Growers, worden de omzetverliezen op komkommer en tomaat goedgemaakt door hogere prijzen bij producten als paprika en witlof. “Eigenlijk lopen aardbeien, asperges, paprika en overige tomatenproducten redelijk tot goed, ook qua prijs. Het meest zorgwekkende is komkommer en losse tomaat.”
Ook DOOR heeft komkommers, maar signaleert dat haar hogedraad-komkommers van Green Diamond iets beter gewaardeerd worden op de markt, waardoor van interventie nog geen sprake is. Ook Oxin Growers verkoopt al haar komkommers.
Afzet zoeken voor horecaproduct
Zowel Oxin Growers als DOOR hebben telers die extra getroffen worden door het wegvallen van horeca. Bij Oxin Growers gaat het om tomaten met een hoge droge stof voor snijderijen voor horeca. Maar ook bij losse tomaten is het lastig, die normaal hun weg vinden naar bijvoorbeeld broodjesketen Subway.
DOOR probeert afzet te vinden voor specialty aubergines, die tot voor kort een bestemming vonden in de horeca. “We kijken hoe we met acties de consument kunnen bereiken”, stelt een woordvoerder.
De afzetorganisaties maken coronakosten die ze niet vergoed krijgen. Dat zet het kostenmodel wel onder druk, waarvoor de telers uiteindelijk betalen. Hoe dat de winstgevendheid beïnvloed is echter onduidelijk, stelt Van Dalen.
‘Marktinstrumenten nodig’
Dat de omzetontwikkeling nu op peil ligt, is een momentopname. In de maanden mei en juni wordt de afzetmarkt pas echt getest als de volumes glasgroente pieken. Van Dalen pleit ervoor instrumenten achter de hand te houden voor deze periode. Mogelijk biedt het Europese besluit om afzetorganisaties meer ruimte te geven voor marktafspraken een bruikbaar marktinstrument. Daarover zijn nu te weinig details bekend. Over de huidige interventievergoeding is Van Dalen duidelijk. “De opbrengst van € 0,09 per kilo is voor komkommer te laag voor alle kosten. Dat zou minimaal twee of drie keer zo hoog moeten zijn.”