Oma’s Soep produceert verse soepen en maaltijden. Met de helft van de winst worden activiteiten georganiseerd voor eenzame ouderen. Via sharefunding is € 500.000 opgehaald. “Hiermee willen we nieuwe producten ontwikkelen, onze afzet uitbreiden naar het buitenland en meer ouderen blij maken”, aldus medeoprichter Martijn Canters.
De start van Oma’s Soep was anders dan de start van veel andere bedrijven. “We zijn in 2017 echt vanuit sociaal oogpunt gestart, nadat oprichter Max Kranendijk merkte dat veel ouderen eenzaam zijn”, blikt medeoprichter Martijn Canters terug. Bijna de helft van alle ouderen in Nederland (1,4 miljoen mensen) voelt zich regelmatig eenzaam, weet hij. “Zodoende kwam Max op het idee om in een buurthuis in Amsterdam met jongeren en ouderen soep gaan maken van groentes die anders werden weggegooid. Gezelligheid en structureel contact zijn daarbij het belangrijkste.”
In 2018 werd besloten om de soepen niet alleen met elkaar op te eten, maar om deze ook kleinschalig te verkopen aan lunchrooms en andere horeca. Het sociale bedrijf is steeds een beetje verder gegroeid. “Op een gegeven moment konden de ouderen het volume niet meer bijbenen. Ze hadden als het ware pleisters op hun vingers vanwege het vele snijden. Daarom hebben we, in 2019, besloten om de soepen op een professionele manier in een fabriek te laten maken. Hiervoor hebben we de beste recepten die hier tijdens het koken zijn uitgewisseld gebruikt”, legt Canters uit.
Lees verder onder de videoreportage van Oma’s Soep:
AH Product Pitch gewonnen
Er werd een eigen winkel geopend, maar de organisatie daarvan bleek ontzettend veel tijd in beslag te nemen. “Zodoende hebben we ervoor gekozen om ons op de retail te richten.” Dat bleek een gouden greep. “We wonnen de AH Product Pitch, waarna onze soep in negentig tot honderd Albert Heijn-winkels kwam te liggen. De reacties waren zo positief dat we al snel uitbreidden. Inmiddels leveren we niet alleen aan alle 900 Albert Heijn-winkels, maar werken we ook samen met Spar, Picnic, Gorillas, Flink, Getir en Maaltijdservice.nl.”
Voor onze tomatensoep gebruiken we bijvoorbeeld een blend van tomaten die anders weggegooid zouden worden
In 2021 werd het idee om ook maaltijden te verkopen voorgelegd aan Albert Heijn. De supermarktketen stemde toe. “Eerst hebben we een aantal stamppotten en stoofpotten op de markt gebracht, maar nu richten we ons ook op de internationale keuken. Denk daarbij aan gerechten zoals rendang en curry’s. Alle recepten zijn nog steeds van de ouderen afkomstig. Zo is het recept van de rendang afkomstig van oma Ellen. Samen met de producent heeft ze gekeken hoe de soep zo lekker mogelijk productieproof gemaakt kan worden.”
Oma’s Soep probeert voedselverspilling zoveel mogelijk tegen te gaan. “Voor onze tomatensoep gebruiken we bijvoorbeeld een blend van tomaten die anders weggegooid zouden worden. Ook tijdens de kookdagen worden overgebleven groenten verwerkt. De ene keer komen deze van de markt, de andere keer van de supermarkt.”
Uitbreiding activiteiten voor ouderen
Inmiddels worden per jaar 1 miljoen maaltijden en 1 miljoen soepen geproduceerd. Daarnaast is Oma’s Soep vorig jaar voor Gorillas twee soorten pastasaus gaan maken. Alle producten worden op basis van verse groenten en kruiden gemaakt. Zonder toevoegingen. “Ze zijn iets duurder, vanwege de kwaliteit en omdat we 50% van de winst doneren aan Stichting Oma’s Soep, die allerlei activiteiten organiseert. Omdat we zoveel soepen verkopen, kunnen wij onze activiteiten nu in tien verschillende steden in Nederland aanbieden.”
Deze activiteiten worden in samenwerking met studentenverenigingen georganiseerd. “In elke stad waar we actief zijn, is er een studentenbestuur, die vrijwilligers selecteert. De studenten vinden het vaak erg leuk om met ouderen te werken.” Studenten en ouderen blijken een heel goede combinatie te zijn. Daar heeft Canters een duidelijke verklaring voor. “Studenten en ouderen staan allebei wat brutaler in het leven. Studenten omdat ze net het volwassen leven ingaan en de ouderen omdat ze dit leven achter de rug hebben.”
Zingeving en plezier voor ouderen
De kookdagen worden begeleid door vijf vrijwilligers per dag en staan onder leiding van iemand van het studentenbestuur. Samen met ouderen wordt bepaald wat voor soepje er gemaakt zal worden. Ouderen en vrijwilligers gaan gezellig samen snijden en maken een praatje met elkaar. Vaak wordt er een spelletje gedaan, terwijl de soep aan het gaarkoken is. De kookmiddag eindigt met een vrolijke Oma’s Soep lunch, waarbij de ouderen en jongeren kunnen genieten van hun eigen kookkunsten.
Voor de kookdagen is heel veel belangstelling. “De ouderen vinden het leuk om iedere week met elkaar in contact te komen. Ze halen veel plezier uit de gezelligheid. Daarnaast vinden ze het contact met jongeren waardevol, leuk en bevorderen zowel de kookdagen als de soepen de gezondheid van de ouderen. De dagen bieden hen perspectief en zorgen voor zingeving en structuur”, is de ervaring van Canters. “Ook van hun familieleden krijgen we veel positieve reacties. Ze zien hun vader, moeder, opa, of oma echt fysiek en mentaal opknappen.”
Tijdens de lockdown konden er geen kookdagen plaatsvinden. Daarom is Oma’s Soep met Soep aan huis-dagen gestart, die nu nog steeds worden gehouden. “Hierbij bezorgen onze vrijwilligers niet alleen soep, maar maken ze ook gelijk even een praatje. Zo bouwen ze een band op met de ouderen.” Daarnaast organiseert de stichting ook evenementen voor de ouderen. “Vorig jaar hebben we een gala gehouden en in september houden we een festival. In de toekomst hopen we het aantal events verder uit te breiden.”
We willen ons aanbod uitbreiden richting foodservice, horeca en catering. Niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland
Doel sharefunding behaald
Oma’s soep wil nog meer impact maken. “We willen op nog meer plekken in het land eenzaamheid tegengaan. Uiteindelijk hopen we dat we in maximaal achttien tot twintig steden actief kunnen zijn, zodat iedere eenzame oudere bij ons terecht kan. Vandaar dat we via het platform Broccoli met sharefunding zijn gestart. Zo kan iedereen die vanaf € 250 een bijdrage levert, mede-eigenaar worden. Inmiddels hebben zich tussen 350 en 400 mede-eigenaren gemeld. Om onze doelstellingen te behalen, hadden we minimaal € 500.000 nodig en dat bedrag hebben we inmiddels bereikt. De sharefunding loopt minimaal nog tot 31 augustus en we hopen nog veel meer geld op te halen.”
Het ingezamelde bedrag wordt gebruikt voor investeringen in productontwikkeling, uitbreiding van het team, uitbreiden naar het buitenland en marketing. “We willen ons team uitbreiden en vooral voor de sales extra mensen aantrekken. Daarnaast willen we investeren in marketing en productinnovaties. In de retail zijn we redelijk bekend en goed vertegenwoordigd, maar we willen ons aanbod ook meer uitbreiden richting de foodservice, horeca en catering. Niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland.”
Sociale verhaal stimuleert afzet
Als ze meer soepen en maaltijden kunnen verkopen, dan kunnen nog meer eenzame ouderen worden geholpen, benadrukt de initiatiefnemer. Ook voor de investeerders biedt de sharefunding voordelen. “Als eigenaar groei je met een waardevol bedrijf mee en je helpt eenzaamheid tegen te gaan.” De campagne biedt nog een pluspunt. “Veel mensen kwamen door de campagne voor het eerst in aanraking met ons product. Daardoor is de verkoop verder gestegen.” Hij merkt duidelijk dat het sociale verhaal de eerste reden is om de producten te kopen. “Omdat de soepen en maaltijden zo lekker en gezond zijn, blijven de consumenten ze kopen.”
In de toekomst wil Canters het assortiment verder uitbreiden. “We willen onze klanten blijven verrassen met lekkere, verse producten. Met de opbrengst willen we meer dan duizend ouderen per week helpen. Het is best lastig om sociaal en regulier ondernemen met elkaar te combineren, maar je krijgt er heel veel voor terug. Eigenlijk zou ieder bedrijf iets met sociaal ondernemen moeten doen. Dat zorgt voor een extra motivatie.”