Wereldwijd vonden nieuwe trekkers in het eerste kwartaal gretig aftrek. Een inhaalslag op vorig jaar en hoge graanprijzen stuwen de verkopen.
Terwijl de verkopen van nieuwe standaard- en smalspoortrekkers in Nederland in het eerste kwartaal 14,7% lager liggen dan in het eerste kwartaal van 2020, zijn in veel andere regio’s en landen de nieuwe trekkers niet aan te slepen. Hoewel, in Nederland factureerden fabrikanten en importeurs volgens kwartaalcijfers afkomstig van brancheorganisatie Fedecom ook 27,9% meer compacttrekkers aan hun dealers in de eerste drie maanden van 2021.
Tekorten aan onderdelen
Het is een uitdagende situatie voor trekkerfabrikanten nu ze, net als talrijke andere fabrikanten van machines en voertuigen, te kampen hebben met tekorten aan onderdelen. Zo stopte Fendt de productielijnen eind april een week en wijt Ursus een nettoverlies van 56,7 miljoen zloty (omgerekend bijna € 12,5 miljoen) over 2020 op een vrijwel gehalveerde omzet onder meer aan een tekort aan onderdelen, volgens het Poolse money.pl.
13 tot 58% meer trekker geregistreerd in Europa
In talloze Europese landen, waar registratie en kentekening van landbouwtrekkers gebeurt, blijkt op basis van officiële cijfers dat het aantal registraties in het eerste kwartaal van 2021 behoorlijk tot fors boven het aantal registraties in het hetzelfde kwartaal van 2020 ligt.
Zo werden in Duitsland 13,8% meer trekkers ingeschreven, volgens cijfers van het Kraftfahrt-Bundesamt, bewerkt door brancheorganisatie VDMA. Vooral trekkers met minder dan 50 pk vermogen waren gewild: 44,8% meer tot en met maart.
Registratiecijfers van het Italiaanse ministerie van Transport, bewerkt door brancheorganisatie FederUnacoma, wijzen op 57,7% meer registraties. De organisatie spreekt van absolute recordniveaus. Het aantal geregistreerde maaidorsers steeg zelfs met 180% naar (slechts) 56 stuks.
Redenen achter de recordniveaus zijn herstel na een door corona geteisterd eerste kwartaal van 2020 en belastingvoordelen en subsidies op innovatieve kapitaalgoederen en digitale technologieën, volgens FederUnacoma. Trekkers met meer dan 130 kW (177 pk) waren hierdoor zelfs 81,5% populairder, met name bij loonwerkers.
Steyr koploper in Oostenrijk
In Oostenrijk werden 43,4% meer standaardtrekkers ingeschreven, volgens brancheorganisatie Arge Landtechnik en Statistik Austria. Steyr registreerde ruimschoots de meeste trekkers. Kubota is het enige merk dat in het eerste kwartaal minder trekkers registreerde dan in dezelfde periode vorig jaar.
Volgens PZPM, de Poolse branchevereniging, zijn 45,2% meer trekkers geregistreerd in de maanden januari, februari en maart van 2021. New Holland (444 stuks) leidt daar vorstelijk met bijna twee keer zoveel registraties als de opvallende nummer 2, Kubota (227 stuks).
De Russische brancheorganisatie Rosspetsmash rapporteerde 19,4% meer eindverkochte nieuwe trekkers in het eerste kwartaal van 2021.
In Spanje zijn volgens het Spaanse ministerie van Landbouw, Visserij en Voeding 36,9% meer nieuwe trekkers geregistreerd. Met name maart was een goede maand met 92,5% meer registraties dan in maart 2020.
In het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn respectievelijk 12,7% (< 50 pk) en 16% meer trekkers ingeschreven, volgens de Agricultural Engineers Association (AEA) en de Farm Tractor and Machinery Trade Association (FTMTA).
Andere continenten ook groei
In Australië zijn in maart 2021 64% meer trekkers verkocht dan in maart 2020 en in de afgelopen twaald maanden maar liefst 40% meer dan in dezelfde periode daarvoor, meldt Tractor & Machinery Association of Australia (TMA). In maart en het eerste kwartaal maakten alle vermogensklasses forse stijgingen door. De combinatie van de Instant Asset-afschrijvingsregeling van de federale overheid en de uitstekende weersomstandigheden hebben de vraag volgens TMA gestimuleerd.
In Noord-Amerika rapporteerde de Association of Equipment Manufacturers (AEM) zowel in Canada als in de Verenigde Staten in maart 81% meer trekkers eindverkocht dan in maart 2021. In het eerste kwartaal is de toename 59,9% in Canada en 52,1% in de VS. Vooral kleine trekkers met minder dan 40 pk kenden een enorme afzetgroei, tot wel 135,5%, een ruime verdubbeling.
Hoge graanprijzen stimuleren trekkerverkoop
Hoewel de meeste brancheorganisaties geen verklaring geven voor de stijgende verkoopcijfers, is de inhaalslag na een jaar corona deels ingegeven door een slecht eerste kwartaal van 2020. Een tweede reden die de verkoop in veel grote akkerbouwlanden stuwt, zijn de aanhoudend hoge graanprijzen. Volgens Rabobank zijn de prijzen voor tarwe en mais nu al de hoogste in bijna tien jaar en komt voorlopig nog geen einde aan die stijging.
Een grote vraag naar agrarische grondstoffen en zorgen over het weer in een groot aantal regio’s in de wereld stuwen de graanprijzen verder omhoog. Op de termijnmarkt in Chicago is de maisprijs in negen maanden tijd verdubbeld. Rabobank verwacht dat de maisprijs hoog blijft tot na 2022.