Op de AGF Detailbeurs valt op dat nieuwe marketing een rol gaat spelen in de afzet van groente en fruit, onder meer voor een nieuwe paprika.
Gebruik van massamedia en socialmedia wordt ingezet om een klantenkring te bereiken. Die vernieuwing gaat breder. AGF Detailhandel Nederland (ADN) wil voor groentespeciaalzaken het sterrensysteem overnemen dat al in de slagerij- en bakkerswereld gemeengoed is, en het bekendst is in de restaurantbranche (Michelin). Het systeem komt in de plaats van de jaarlijkse verkiezing van Beste Groenteman. Voor de beoordeling voor een ster kijkt de jury ook naar de uitstraling van de producten.
Kookrubriek
Op die beursvloer werd woensdag druk gefilmd door SBS 6 voor het programma Alles over Wonen. In dat gesponsorde programma heeft groenteman Tonny van Eldijk een rol in het kookonderwerp. Hij moet de groenteman weer meer in beeld brengen. Ook hier is ADN initiator van. De groentemannen dragen daarvoor vrijwillig bij. Ook telers worden door het programma in beeld gebracht met tussenschakels in de keten zoals Postuma uit IJsselmuiden.
Nieuwe paprika
Kleinschaliger is de werkwijze van Monique de Jong, zelf teler van de roodgeelgestreepte paprika Enjoya, die kwekerij Van den Berg uit Est en 4Evergreen samen op de markt brengen. Het is een ras van Enza zaden. Via socialmedia is het bereik al snel groot en Monique de Jong zet zich daar actief voor in. Ze noemt ook de foodbloggers met hun vaste lezersaanhang. “Ze hebben vaak sponsorcontracten met bekende leveranciers, maar voor een klein product als Enjoya zie je dat ze graag een uitzondering maken en er enthousiast over schrijven.” Op de beurs komt tv-groenteman twee Enjoya-paprika’s halen voor zijn kookrubriek. Mooie free publicity, zegt ze.
Met deze paprika gaat het goed, zegt De Jong. Volgend jaar wordt de productie opgevoerd. De productie-uitbreiding wil ze liever niet noemen, omdat de groei gecontroleerd plaatsvindt en zo de vraag groter blijft dan het aanbod. Wel beaamt ze dat supermarkten proeven doen met de Enjoya.