Ik vermoed dat het aantal Nederlanders dat níét weet wanneer de nieuwe Nederlandse appels en peren geoogst worden in de miljoenen loopt.
Hoog tijd, die nieuwe campagne van de fruittelers en –handelaren. De NFO en het GroentenFruit Huis doen nog wel een beetje geheimzinnig over de slogan. Maar dat hoort er natuurlijk ook bij. Vol verwachting klopt ons hart. Niet bij het Nederlandse volk nog natuurlijk. Want het volk is nu vooral aan het afkoelen in open water.
Maar de fruitteler zal best wel weer eens benieuwd zijn naar een nieuwe promotie voor al dat fruit dat die volle Europese markt op moet. na het jaren, of beter gezegd decénnia zonder fatsoenlijke promotie van de nieuwe appels en peren te hebben moeten doen.
Allang geen seizoensproduct meer
Appels en peren worden in het welvarende westen natuurlijk allang niet meer als seizoenproduct gezien. Ze passen dus moeilijk in het rijtje van asperges, kersen en… nou ja asperges en kersen. Meer seizoensproducten waar daadwerkelijk ruchtbaarheid aan wordt gegeven hebben we eenvoudigweg niet.
Een jaar oud
Ik kan me ook wel voorstellen dat je niet al te hard wilt roepen dat de nieuwe appels er weer zijn. Dat vestigt immers misschien iets te veel aandacht op het feit dat de appels die we de laatste tijd aten bijna een jaar oud zijn. Of zouden al die mensen die toch al nooit stil stonden bij het moment dat appels en peren in Nederland oogstrijp zijn ook wel niet stilstaan bij de herkomst van een Elstar en een Conference in de supermarkt tijdens een hittegolf in augustus?
Het is ook te heet om over dat soort dingen na te denken. Maar een pakkende slogan, daar gaan we graag in mee. Binnenkort weten we of de nieuwe fruitslogan pakkend genoeg is.