Het nieuwe Duitse paprikabedrijf van elf hectare in het Zuid-Duitse Hegau was in het eerste jaar lastig rendabel te krijgen. Het nieuwe bedrijf van telers van de vereniging Reichenau-Gemüse zat met twintig procent hogere arbeidskosten dan verwacht.
Waar gemikt werd op een arbeidsinzet van 1 arbeidsuur per vierkante meter per jaar, kwam dat vorig jaar uit op 1,2 uur. Op termijn mikt het bedrijf op een inzet van 0,8 uur per vierkante meter. Het blijkt lastig personeel te recruteren dat snel leert en lang blijft werken in de kas. De hoge temperatuur en luchtvochtigheid werd niet door al het personeel gewaardeerd, waardoor veel doorstroming was.
Uit cijfers van telersvereniging Reichenau-Gemüse blijkt dat de omzet op circa 45 euro per vierkante meter lag.
Van het elf hectare grote teeltbedrijf werd een productie gehaald van 3,3 miljoen kilo. Daar werd wel de doelstelling gehaald. De paprika is rechtstreeks afgezet aan Edeka-supermarkten. Edeka neemt de paprika af voor winkels in Beieren en Badem-Württenberg. Edeka SüdWest kon met de paprika van dit bedrijf twee derde van de productbehoefte invullen. De paprika lag in de winkel onder het Duitse label Unsere Heimat – echt & gut. De paprika ligt daar voor 3,99 euro per kilo.