Het Conferenceseizoen vertoont dezelfde januari-opleving als 2017.
Wel is het prijsniveau gemiddeld nog iets beter dan vorig jaar. Ook na de prijscorrectie van twee weken geleden.
Nieuw evenwicht
Week 4 van 2018 gaat de boeken in als een week met prijsdruk. Na een stevige prijsstijging in week 2 en 3 is een nieuw evenwicht gevonden in de markt. Dat is zichtbaar op de Belgische veiling van BelOrt bijvoorbeeld. Dinsdag 23 januari werd met een fikse aanvoer een duidelijk lagere prijs geslikt door de verkopers. Die dinsdag veilde BelOrta 2.250 ton klasse 1 en 2. Afgelopen donderdag was de aanvoer 1.450 ton. Traditioneel is de aanvoer dan lager, maar het laat zien dat dinsdag veel telers gas gegeven hebben in het sorteren van partijen door de betere prijzen. Die leek het gevolg van een goede exportvraag. Donderdag bleven de prijzen alweer redelijk in balans, al ging er bij de grote maten nog 1 tot 2 cent af.
Acties vooral met appels
Opvallend is de actiebereidheid bij supermarkten met appels vorige week. Voorzien was dat door de hoge appelprijzen meer perenacties ingeplant worden. Deze week kiest Lidl voor acties met Elstar (2 kilo zak voor € 3,29) en Jongagold (1,5 kilo voor € 2,29). AH kiest voor acties met Nederlandse appels (Elstar: 1,5 kilo voor € 2,47 en Jonagold: 1,5 kilo voor € 2,32). Zelfs de ‘buitenbeentjes’ zijn duur met een actieprijs van € 1,34 (normaal € 1,79).
Na een succesvolle opening laat de Nederlandse fruitsector Duitse consumenten nog 9 dagen kennismaken met onze Conference peren. Bedankt @minlnv voor de organisatie van een prachtig Holland Paviljoen op deze beurs. pic.twitter.com/c7yTmI0Mys
— NFO Fruitsector (@NFOfruit) 20 januari 2018