De kritiek van GroentenFruit Huis op het nieuwe logo Nutri-Score dat in 2021 wordt ingevoerd, is terecht. Op verse groente zit namelijk geen keurmerk.
Google voor de gein eens op keurmerk, en tik afbeeldingen in. Een woud van logo’s vult het scherm. Een deel ervan herken je uit de schappen: Beter Leven, Bewuste Keuze, EKO, Fairtrade, PlanetProof, Vegan en FSC. Een flink aantal is alleen bij betrokkenen bekend: Rainforest Alliance, UTZ, Fairglobe. Als consument zie je door de bomen het bos niet meer. Keurmerken beloven bovendien van alles. Het onderlinge verschil is niet altijd duidelijk.
Mooi nieuws! #NutriScore wordt na aanpassing het nieuwe #voedselkeuzelogo voor Nederland! Voordat Nederlandse producenten dit mogen gebruiken, moet het logo eerst beter aansluiten op onze voedingsadviezen. Zo maken we de gezonde keuze makkelijker! #preventieakkoord pic.twitter.com/G1QMtT7xq7
— Paul Blokhuis (@PaulBlokhuis) November 28, 2019
Keurmerk moet klant helpen de juiste keuze te maken
De wildgroei gaat juist tegen het doel van zo’n keurmerk in: de klant helpen een juiste keuze te maken. De kritiek is niet nieuw, en daarom beloofde staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid een jaar geleden in het Nationaal Preventieakkoord naast een campagne over de Schijf van Vijf een nieuw logo voor voedselkeuze. Het akkoord richt zich op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik.
Consumentenbond en CBL tevreden
De keuze is gevallen op Nutri-Score. Voor de beeldvorming: Een balk met letters A tot met E in het kleurenspectrum van groen naar donker oranje. A (groen) staat voor producten met de meest gezonde samenstelling. E (oranje) voor de minst gezonde. Een product krijgt onder andere pluspunten voor eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten. Minpunten zijn er voor calorieën, suikers, zout en verzadigd vet.
Volgens Blokhuis helpt dit logo de consument het beste om gezondere keuzes te maken. Ook internationaal wordt dit logo gebruikt.
Natuurlijk moet ook dit logo nog naar Nederlandse normen invulling krijgen. Het duurt daarom nog tot 2021 voordat dit logo ook op de verpakkingen staat. De Consumentenbond is tevreden, net als de koepelorganisatie van supermarkten CBL.
Lees verder onder de tweet
We weten steeds meer over gezond eten. Maar hoe je daar in de supermarkt op let blijft ingewikkeld. Een nieuw logo moet hulp bieden: de Nutri-Score. In één oogopslag ziet je of iets gezond of ongezond is. Het systeem komt uit Frankrijk. #Nieuwsuur pic.twitter.com/Fz2f2wJYmk
— Nieuwsuur (@Nieuwsuur) November 28, 2019
‘Nutri-Score leidt aandacht af’
GroentenFruit Huis is minder enthousiast. De Nutri-Score leidt aandacht af van groenten en fruit, oordeelt de belangenorganisatie. Het lijkt op het eerste oordeel wellicht wat zuur, maar GroentenFruit Huis heeft hier wel degelijk een punt. In Nederland wordt de Schijf van Vijf gebruikt om aan te geven wat de gezonde en duurzame keuze is. Binnen de Schijf van Vijf is groenten en fruit de grootste productgroep, maar onze gemiddelde consumptie ligt ver achter bij de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden, aldus de organisatie. Een volwassene eet gemiddeld 131 gram groenten en 114 gram fruit per dag in plaats van de aanbevolen 250 gram groenten en 200 gram fruit.
Nutri-Score versus Schijf van Vijf
De Nutri-Score kan consumenten zelfs op het verkeerde been zetten, omdat bewerkte groenten veel minder gezond zijn dan verse. Op verse groenten zit geen keurmerk. De invoering van dit logo mag de gezondere keuze voor eten volgens de Schijf van Vijf niet in de weg staan, aldus GroentenFruit Huis. Een terechte waarschuwing. Met de invoering van een hoger btw-tarief op groenten en fruit ging het kabinet al eerder in tegengestelde richting.