In China heet de nieuwste snelgroeiende trend in online shopping ‘Community Group Buying’.
Ik weet niet of dit zal overwaaien naar Nederland, maar het is goed om te beseffen dat nieuwe online modellen een bestaande waardeketen op zijn kop kunnen zetten. De functies in de keten blijven weliswaar hetzelfde, maar de uitvoerende partijen kunnen veranderen.
Gezamenlijk inkopen met de buurt
Bij Community Group Buying speelt de zogenaamde buurtleider (‘community leader’) een belangrijke rol. Deze beheert een appgroep met klanten uit de eigen wijk. Op deze appgroep biedt de buurtleider regelmatig koopjes aan die kort geldig zijn. Met een klik op de productfoto wordt de koper doorgeleid naar een digitaal platform dat de inkoop, betaling en logistiek verzorgt.
Als voldoende mensen interesse hebben, regelt het platform inkoop en distributie van bijvoorbeeld de appelteler naar het verzamelpunt en vandaar naar de verschillende buurtleiders. De buurtleider zet de bestellingen klaar of bezorgt ze bij de buurtbewoners.
Lagere ketenkosten
De ketenkosten zijn in dit model lager dan bij gangbare online supermarkten omdat er maar op één punt in de wijk bezorgd wordt, er geen voorraden in de keten zijn en vanwege het beperkte assortiment. Daarnaast zijn de marketingkosten gering doordat de buurtleider dit voor zijn of haar rekening neemt.
Die buurtleider is vaak een huismoeder of bestaande buurtwinkel. De buurtleider stimuleert de verkoop door vrienden te werven voor de app, leuke foto’s van de producten te plaatsen, informatie over telers te verschaffen en klachten goed af te handelen. Daarvoor ontvangt hij of zij een commissie van circa 10%. Daarbovenop rekent het platform een commissie voor geleverde diensten van grofweg 20%.
Niet makkelijk om bestaand AGF-aanbod te verslaan
Zou zo’n systeem in Nederland kunnen werken? Consumenten verwachten vooral koopjes te scoren via zo’n app. Telers kunnen via zo’n systeem zelf prijzen bepalen en snel (grote) volumes verkopen in een korte, relatief transparante keten, bijvoorbeeld gedurende productiepieken.
Toch zal het niet makkelijk zijn om het bestaande ruime en efficiënt georganiseerde AGF-aanbod te verslaan. De producten moeten ook nog ergens gecontroleerd, gesorteerd en verpakt worden. En de consument gaat ervan uit dat het product veilig en duurzaam geteeld is.
Al deze zaken worden door de huidige ketenspelers tegen lage marges georganiseerd. Het is de vraag of er nieuwe concurrenten opstaan die ditzelfde kunstje beter kunnen, maar aandacht voor nieuwe modellen en de gevolgen hiervan kan geen kwaad.