Om duurzame producten in één oogopslag zichtbaar te maken voor de consument heeft de Duitse afzetcoöperatie Landgard een nieuw logo ontwikkeld. Om het logo te mogen gebruiken, moeten de producten aan diverse bovenwettelijke eisen voldoen.
Om het logo ‘zertifiziertes nachhaltiges Product’ (gecertificeerd duurzaam product) te mogen dragen, moeten telers een uitgebreid logboek bijhouden. Duurzaamheidsexperts van de afzetcoöperatie Landgard controleren dat en ontwikkelen het verder. De producten moeten in ieder geval voldoen aan de eisen van GlobalGAP en Grasp, of vergelijkbare normen.
Lees verder onder het logo
Aanvullende eisen
Daarbij komt dat het product aantoonbaar duurzaam geproduceerd moet zijn als het gaat om de toepassing van niet-vervuilende bronnen bij het gebruik van substraat, energie, water of gewasbescherming, zoals Landgard dat omschrijft.
Verder moet de biodiversiteit worden bevorderd, moeten duurzame verpakkingen worden gebruikt en vraagt Landgard om aanvullende certificering of aantoonbare maatregelen op sociaal terrein die boven de wettelijk minimaal vastgelegde maatregelen gaan. Alleen als het product aan al deze eisen voldoet, mag het de sticker ‘zertifiziertes nachhaltiges Product’ dragen.
Het logo mag gebruikt worden in groenten en fruit en bij duurzaam gekweekte bloemen en planten.