Doorgaan naar artikel

‘Niet voor elke Ahold-teler is plaats na fusie’

Ketenpartijen worden steeds groter, getuige de fusiegesprekken van Ahold met Delhaize en ook Syngenta met Monsanto. Met name de versnipperde tuinbouw moet daar een antwoord op vinden, vindt LTO.

Volgens Klaas Johan Osinga, mededingingsspecialist bij LTO Noord, moet elke tomatenteler zich afvragen wie datzelfde product bij Delhaize levert. “Stel dat de geruchten waar zijn, dan zullen inkopers voor beide markten gaan werken, dan wordt het een gezamenlijke markt. In dat geval zijn er verschillende leveranciers en vallen partijen af. In de tuinbouw ben je als teler met dertig hectare dan ook niet veilig. Je zult onmisbaar moeten zijn. Iedere teler die denkt het in zijn eentje te kunnen, of in een kleine groep, komt van een koude kermis thuis. Krachten moeten gebundeld worden, zoals in de melkveehouderij. Daar is dit een signaal van.”

Kansen

LTO en Albert Heijn hebben twee jaar geleden samen een rapport uitgegeven over de toekomst van de versketen. Auteur Melanie Murk-Severein van de EFMI Business School zegt dat een fusie niets verandert aan de uitkomst van dat versketenonderzoek. Namelijk dat de vrije markt krimpt en dat grote inkopers grip willen hebben op de productiezijde. Dat zal niet snel gepaard gaan met snelle wijzigingen in ketens. “Je kunt ook niet zomaar op een andere keten overstappen. Er zijn vaak veel kosten in versleuteld met de nodige integratie.” Volgens Murk-Severein leidt een fusie ook tot kansen.

Het kostenvoordeel op onder meer inkoop wordt door Rabobank geschat op één miljard euro. De Belgische Boerenbond wil niet reageren op geruchten. “Daarvoor is op het land nu teveel te doen.”

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin