Doorgaan naar artikel

Neuromarketing onderzoekt onbewuste tomaatvoorkeuren

Bij de aankoop van tomaten spelen psychologische aspecten een rol. Zo blijkt een zwarte achtergrond in verpakkingen in de beleving van consumenten aantrekkelijker dan een witte.

Dat is een van de inzichten die neuromarketing-expert Tim Zuidgeest in opdracht van tomatentelersvereniging Prominent uit onderzoek heeft gedistilleerd. Dat werd onlangs op het Global Tomato Congress nog eens bevestigd: aan de bezoekers werden bekertjes met snoeptomaatjes aangeboden. Van het karretje met zowel witte als zwarte bekertjes pakten veruit de meeste deelnemers onbewust een zwart bekertje.

Zeker omdat aankoopbeslissingen bij het groenteschap in slechts enkele seconden genomen worden, is het belangrijk om het product zo aantrekkelijk te maken. De consumenten die tomaten proeven uit een zwarte en uit een witte verpakking zeggen ook dat ze die – dezelfde tomaat dus – lekkerder vinden.

Wel of niet werkende labels

Ook een label aan of een sticker op het product maakt verschil. Met een hartvormig label met daarop ‘favorite’ of ‘great taste’, blijkt een tomaat automatisch extra aantrekkelijk: pakt 55% die tomaat, terwijl 45% dezelfde tomaat ernaast pakt. Opmerkelijk genoeg maakt een duurzaamheidslabel dan weer vrijwel niets uit: 51% pakt deze tomaat.

Verschil enquête en winkelgedrag

Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Polen peilt Prominent met winkelonderzoek de tendens onder consumenten. “Welke keuzes maken zij op welk moment en waarom? Met de inzichten die deze onderzoeken opleveren, kunnen wij nog beter voldoen aan de behoefte van onze consumenten”, aldus Wim van den Berg, marketingmanager bij Growers United. “Toch zijn sommige onderzoeken niet waterdicht. Zo blijken consumenten soms op het moment van aankoop voor het schap toch andere keuzes te maken, dan zij in eerste instantie in een enquête aangeven.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin