Supermarktketens Nettorama en Boni gaan fuseren. Nettorama koopt groenten en fruit zelf in en heeft al jaren een onderscheiden agf-afdeling.
De twee ketens van discountsupermarkten gaan verder onder de naam Nettorama. Gezamenlijk hebben de bedrijven 83 winkels en 6.800 medewerkers. Beide ketens zijn lid van inkooporganisatie Superunie, maar Nettorama koopt daar haar groenten en fruit niet in, melden meerdere agf-managers van winkels in Nederland. Of dat betekent dat Superunie nu de inkoop van groenten en fruit van Boni verliest, is niet duidelijk. “Het is een aankondiging van de fusie. De bedrijven hebben nog niet in elkaars bedrijfsvoering kunnen verdiepen”, zegt een woordvoerder.
Weg van goedkope handel agf
Nettorama koopt groenten en fruit zelf in via haar hoofdkantoor en doet niet iets met lokale telers in winkels. Nettorama is wel een kwaliteitsinkoper, zo liet directeur Michel Mattheeuws recent weten aan Distrifood. Hij is niet bang marge in te leveren voor kwaliteit. Nettorama is al jaren in tweestrijd met Lidl over de verkiezing beste agf-afdeling van Nederland. ‘We zijn scherp op kwaliteit. Weet je, in groente en fruit kun je altijd goedkopere handel vinden ten koste van kwaliteit. Ja, we kunnen ook een weekje langer in Spanje blijven zitten en goedkoper uit zijn. Dat doen we dus niet. Die goedkope inkoopprijs komt ergens vandaan. Daarnaast besteden we oprecht veel tijd en aandacht aan onze mensen op de vloer. We hebben gewoon goede mensen op de agf-afdeling lopen, die kwaliteit herkennen en ook durven wegsmijten’.
De kartelautoriteit ACM moet nog beslissen over de aanvraag.