Doorgaan naar artikel

Nederlandse supers blinken niet uit met AGF

Nederlandse klanten zien nauwelijks verschil tussen supermarkten als het gaat om kwaliteit van de versafdeling.

Zo’n 19% van de ondervraagde klanten zegt verschil te ervaren tussen supermarkten in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek Surprise in Store van Oliver Wyman, dat is gepresenteerd op de Fruit Logistica. Bij het onderzoek zijn 7.000 klanten ondervraagd in 15 landen. In het scoort Nederland het laagst. Dat duidt erop dat in Nederland kwaliteitsverschillen tussen winkels beperkt is. Klanten noemen Albert Heijn, Lidl en Emté het vaakst als beste versverkopers.

Schaalvergroting bij supermarkten

In België zegt 25% van de klanten verschil te zien, in Duitsland 31% en Spanje 40%. Dat betekent dat het steeds lastiger wordt om als supermarktorganisatie zich te onderscheiden op de markt. In 2012 zei bijvoorbeeld 68% van de Duitse klanten nog dat ze verschil in kwaliteit zagen.

Dat klanten minder verschil zien, komt door de schaalvergroting bij supermarkten. Er zijn minder ketens en allemaal hebben ze hetzelfde streven om met een goede versafdeling klanten te trekken.

Kwaliteit en assortiment

Uit het onderzoek valt verder af te leiden dat kwaliteit en assortiment de belangrijkste criteria zijn voor klanten voor tevredenheid. Dat geldt ook voor Nederland. Gemiddeld in de 15 landen wordt prijs wordt door 4% van de klanten genoemd na kwaliteit (33%), assortiment (21%), presentatie (10%) en beschikbaarheid (5%).

Volgens het onderzoek komen tevreden klanten 7% vaker terug en is hun aankoop 24% hoger. Ook zegt 47% van de klanten meer te willen betalen voor hun groente en fruit.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin